Pelaajaporssi.Net - Salibandy.Org

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 12 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Tutkimusta tarvitaan
ViestiLähetetty: 16.12.2004 16:23 
Poissa

Suomalainen huippu-urheiluntutkimus on maailman valioluokkaa. Täällä tehdään KIHU:n kautta loistavaa tutkimustyötä, jota rahoitetaan valtion ja olympiakomitean tahoilta. KIHU on maailmalla hyvin tunnettu tutkimuslaitos ja sen monet lajianalyysit ovat hyvinkin uraauurtavia. Väitän että 1970-luvulta eteenpäin tullut urheilumenestyksemme perustaa pitkälti KIHU:n tutkimuksiin.

Mutta missä on salibandy?

Salibandy on hyvin suosittu laji Suomessa, mutta se on kuitenkin täysin amatöörimäisesti hoidettu laji. Jotain kertoo se, että lajista ei ole tehty kunnollista laajamittaista ja tieteellistä tutkimusta.

Jos tähän puutteeseen ei haeta korjausta, niin hukka perii lajimme. Putoamme auttamatta kansainvälisestä kelkasta, jos lajiamme valmennetaan perstuntumalla.

Tämän päivän urheilussa puhuu tutkimus ja se on karu totuus.

Eli ei muuta kuin suunnitelma kehiin, ja Olympiakomitean tukea hakemaan. Uskon, että KIHU ottaisi lajin mielellään tutkittavakseen.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 16.12.2004 16:26 
Poissa

Nyt en jaksa etsistkellä joten viitsitko laittaa vaikka muutamaan tutkimukseen linkin ?

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 16.12.2004 16:47 
Poissa

KIHU:n sivulla (http://www.kihu.jyu.fi/) esitellään tämän 1990 perustetun laitoksen tutkimuksia ja tavoitteita. Sieltä ei löydy suoria tutkimuksia, mutta esittelyt kylläkin.

Jyväskylän yliopiston kirjastosta löytyy kaikki nämä tutkimukset, jos haluaa niitä lukea.

Näiden vanhempien yliopiston sisällä tehtyjen tutkimuksien tulokset löytyy myös sieltä.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 16.12.2004 16:49 
Poissa

Huolestuttavaa on kuitenkin todeta, että KIHU on tehnyt vain yhden salibandyn liittyvän tutkimuksen.

Se on Karhulle tehty palveluprojekti, jossa tutkittiin pesäpallo- ja salibandymailojen lähtönopeuksia heittoportilla. Tämäkin tehtiin jo vuonna 1995, mutta sekin on antanut paljon mailojen kehitystyölle.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 16.12.2004 16:55 
Poissa

Lainaa:
KIHU:n sivulla (http://www.kihu.jyu.fi/) esitellään tämän 1990 perustetun laitoksen tutkimuksia ja tavoitteita.

Lainaa:
Väitän että 1970-luvulta eteenpäin tullut urheilumenestyksemme perustaa pitkälti KIHU:n tutkimuksiin.

Tuota en ihan sisäistä, mut joo kiitos vinkistä, ehkäpä saan tilattua tuolta noita tilastoja

Kappas ei löydy edes lajiitoista salibandyliittoa kihulta...perskeles

Viimeksi muokannut make päivämäärä 16.12.2004 16:59, muokattu yhteensä 1 kerran

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 16.12.2004 16:58 
Poissa

Sitä vain yritän sanoa, että ennen noita tutkimuksia tehtiin ennen valmennus- ja testausopin parissa silloinkin Heikki Ruskon johdolla.

1990 tämä erkani omaksi tutkimuskeskukseen, ja tämä oli rakenteellisesti erittäinen hyvä muutos.

Profiili  

Viestin otsikko: Re: Tutkimusta tarvitaan
ViestiLähetetty: 16.12.2004 18:23 
Poissa

Copiad kirjoitti:
Uskon, että KIHU ottaisi lajin mielellään tutkittavakseen.

KIHUlla taitaa parasta aikaa olla meneillään jokin salibandyyn liittyvä tutkimus. Tarkkaa aihetta en muista/tiedä. Yritän muistaa lähestyä kyseistä tahoa joku päivä meilin kautta ja kysyä tarkempia yksityiskohtia.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 16.12.2004 20:45 
Poissa

Mistähän tutkimuksesta Times puhuu? Tarkoitatko tuota palloilun opettamisen kehittämistä, sillä se jonkin verran sivuaa salibandya, vaikka sen pääpaino onkin sulkapallossa.

Vai alkaako kenties joku uusi tutkimus? Ainakaan Olympiakomitean tukea Salibandyliitto ei tutkimuksille saanut, joten uuden projektin alkaessa pitäisi tulla yksityistä rahoitusta.

Vai oliko tuo vielä vain suunnitelma, jota ei ole toteutettu? Yleensä puolet suunnitelmista kaatuu rahoituksen puutteeseen.

Itse olen tässä vain mediatiedon varassa, joten sisäpiiriläiset voivat kertoa enemmän.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 16.12.2004 23:41 
Poissa

Copiad kirjoitti:
Mistähän tutkimuksesta Times puhuu?

Voi olla, että olen puhunut läpiä päähänne. Yritin ottaa selvää asiasta, mutta en löytänyt minkäänlaisia tutkimuksia, jotka olisivat sivunneet aihepiiriltään salibandyä (löysin jotain, mutta en mitään, joka olisi muistuttanut tarkoittamaani).

Ehkäpä olen vain nähnyt jonkun eroottisen unen KIHUsta ja salibandytutkimuksista, joka on tuntunut niin realistiselta, että olen luullut unta todeksi. Täytyy selata unipäiväkirjaa ...

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 4.5.2005 18:08 
Poissa

Kannattaa vierailla KIHU:n muutama kuukausi sitten avaamassa huippu-urheilun faktapankissa, josta löytyy jotain luettavaa teille hyvät urheilun ystävät.

Osoite on:

http://www.kihu.fi/faktapankki/index.php

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 4.5.2005 18:17 
Poissa

Mite te muut olette mieltä KIHU:n tutkimusjohtaja Heikki Ruskosta, joka vetää pääosin KIHU:n projekteja?

Herra Ruskohan on melko kiistelty henkilö, jolla löytyy maailmasta ehkä eniten tietoa veritankkauksesta ja veren hemoglobiinista. Tohtori Heikkihän puhui ensimmäistä kertaa synteettisestä EPO-hormonista jo vuonna 1985 kirjassa Suomalainen valmennusoppi; silloin ei ollut julkisuudessa ollut mitään puhetta tästä kestävyysurheilua kokonaan muokkaavaasta aineesta. Rusko on myös alppimajan "isä". Parhaiten hänet kuitenkin muistetaan varmasti yhteistyöstä Hiihtoliiton kanssa, kun hän teki erilaisia tutkimuksia kumppaneinaan K-P Kyrö, Jarmo Riski ja Antti Leppävuori. Yksi tutkimuksen aihe oli muun muassa veren ohentaminen.

Kuitenkin Ruskoa arvostan, sillä hän on tehnyt todella arvokasta tutkimustyötä suomalaisen kestävyysurheilun eteen. Ilman häntä en tietäisi rasva-aineenvaihdunnan harjoittelun merkityksestä, ortostaattisesta sykkeen mittauksesta, pk-harjoittelun yhteydessä tehtävistä "ruskoista" ja monesta muustakaan.

Kannattaa tutustua Heikin tutkimuksiin!

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 12 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia

MAINOS

Haluatko mainostaa tässä? Ota yhteyttä smuli(at)salibandy.org