Pelaajaporssi.Net - Salibandy.Org

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 39 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: 15.9.2010 15:51 
Poissa

Kertokaas tänne mitä mokia teiän matseissa dumarit on tehny mulla niit riittääki :D

1. Vasta jengin pelaaja pelaa Blast+orc noh kapteeni sanoo tästä tuomarille tuomari tarkistaa mailan ja sanoo ettei oo mitään todisteita laittomalla mailalla pelaamisesta joten eiku vaa kapteeni istuu kakkosta.

2. Vastustajan pelaaja sanoo painu *sensuroitu* jonkun vaparin yhteydes tuomari puhaltaaa pilliin ja sanoo 3m kauempana olevaa meiän jokkueen pelaajalle et tost tulee 2+10 vaikka oli sitä selin päin :D pelin jälkee tuomari kävi pyytää anteeks tältä pelaajalta

Profiili  

ViestiLähetetty: 16.9.2010 09:03 
Poissa

johettii jo yhtä pelii jotai 5-0 ku huomattii et yhel oli exelin lapa ja fatpipen varsi sanottii siit tuomarille mut kumpikaa tuomareist ei ees tietäny sellast sääntöö :) . mut sit ku me vähä valaistii niit ni kyl ne sit sen usko et on sellai sääntö.HYVVVÄÄ TUOMARIT :thumbup:

Profiili  

ViestiLähetetty: 16.9.2010 15:16 
Poissa

Vastustajan laukaus/syöttö osuu meidän pelaajan jalkaan, josta kimpoaa toiselle meidän pelaajalle. Tuomari viheltää jalkasyötön. Sama n. viisi kertaa sama pelin aikana.

Samat tuomarit sovelsivat myös vanhaa kolmen sekunnin sääntöä; pallo piti saada peliin kolmen sekunnin kuluessa vihellyksestä, vaikka se ei ollut vielä edes pisteellä.

Nämä viime kaudella Tanskan kolmosessa, kun kävin kakkosjoukkueen vahtia tuuraamassa.

Profiili  

ViestiLähetetty: 17.9.2010 20:23 
Poissa

Tarviiko tällästä nyt oikeesti. Kentällä sattuu ja tapahtuu ja tuomaritkin on ihmisiä.
Lisäksi tuomaritoiminnasta on varmasti joku miljoona topiccia. Menkää facebookkiin sinne Purtsin "faniryhmään"
mussuttamaan jos haluutte päästellä höyryjä.

Profiili  

ViestiLähetetty: 17.9.2010 21:21 
Poissa

Niin, ja sitten, kun mietitään tälläisia juttuja,
dgb kirjoitti:
1. Vasta jengin pelaaja pelaa Blast+orc noh kapteeni sanoo tästä tuomarille tuomari tarkistaa mailan ja sanoo ettei oo mitään todisteita laittomalla mailalla pelaamisesta joten eiku vaa kapteeni istuu kakkosta.

säbäri#8 kirjoitti:
johettii jo yhtä pelii jotai 5-0 ku huomattii et yhel oli exelin lapa ja fatpipen varsi sanottii siit tuomarille mut kumpikaa tuomareist ei ees tietäny sellast sääntöö :) . mut sit ku me vähä valaistii niit ni kyl ne sit sen usko et on sellai sääntö.HYVVVÄÄ TUOMARIT :thumbup:

niin voidaan varmasti miettiä, että kenen (tuomarien lisäksi) niitä kuuluisia lamppuja oikein pitäisikään laittaa päälle.

Profiili  

ViestiLähetetty: 19.9.2010 18:51 
Poissa

Timpsi kirjoitti:
sovelsivat myös vanhaa kolmen sekunnin sääntöä; pallo piti saada peliin kolmen sekunnin kuluessa vihellyksestä,
Uteliaisuuteni heräsi. Kirjoitat nimenomaan säännöstä. Voitko valaista missä / koska kyseisenlainen sääntö on ollut salibandyssa? Huomaa siis en puhu siitä miten on toimittu tai mikä on ollut jossain pelissä x tapa / käytäntö, vaan nimenomaan olisi kiva löytää tällainen sääntö...

Profiili  

ViestiLähetetty: 19.9.2010 19:39 
Poissa

Jetku kirjoitti:
Tarviiko tällästä nyt oikeesti. Kentällä sattuu ja tapahtuu ja tuomaritkin on ihmisiä.
Lisäksi tuomaritoiminnasta on varmasti joku miljoona topiccia. Menkää facebookkiin sinne Purtsin "faniryhmään"

Ei kyllä tänne tarvii tulla valittaa mee vaikka tonne vittumaisia aisoita avautuu jos on jotai päästeltävää :D niin ja lisäks tähä tuol tribalis tuli rankkari ku kaveri löi kulmassa mailaan :D tuomari selitti sit et veska oli nii hyvin sijottautunu et pallo olis tullu suoraa sylii ni oli aivan turha mailaan lyönti

Profiili  

ViestiLähetetty: 27.9.2010 02:11 
Poissa

mario kirjoitti:
Niin, ja sitten, kun mietitään tälläisia juttuja,
dgb kirjoitti:

säbäri#8 kirjoitti:

niin voidaan varmasti miettiä, että kenen (tuomarien lisäksi) niitä kuuluisia lamppuja oikein pitäisikään laittaa päälle.

Näinpä. Mun mielestäni on kyllä todella hamekankaan arvoinen suoritus avautua jostain väärästä varusteesta josta hyötykin on todella minimaalinen.

Profiili  

ViestiLähetetty: 27.9.2010 08:56 
Poissa

seepra kirjoitti:
Timpsi kirjoitti:
sovelsivat myös vanhaa kolmen sekunnin sääntöä; pallo piti saada peliin kolmen sekunnin kuluessa vihellyksestä,
Uteliaisuuteni heräsi. Kirjoitat nimenomaan säännöstä. Voitko valaista missä / koska kyseisenlainen sääntö on ollut salibandyssa? Huomaa siis en puhu siitä miten on toimittu tai mikä on ollut jossain pelissä x tapa / käytäntö, vaan nimenomaan olisi kiva löytää tällainen sääntö...

Ilmaisin itseäni vähän vajavaisesti.

Muistaakseni ennen wanhaan oli sääntö, jonka mukaan vapaa- /sisäänlyönti piti saada aikaiseksi kolmen sekunnin kuluessa siitä, kun pallo oli saatu oikealle pisteelle. Faktatietoa en viiden minuutin googlausella löytänyt, joten olen omien unikuvieni varassa.

Jutun pointti oli kuitenkin siinä, että tanskalaiset keksivät kiristää tuota mielestäni joskus käytössä ollutta sääntöä vielä sen verran, että pallo piti todellakin saada peliin kolme sekuntia vihellyksen jälkeen.

Profiili  

ViestiLähetetty: 1.10.2010 14:59 
Poissa

En kiistä pointin aiheellisuutta. Nostan esiin aina niin ihanan asian kuin mielikuvat. Satun toimimaan tuomarisektorilla aika laajasti ja istuin eräässä pääsarjatason ottelussa otteluvalvojana. Takanani kaksi hyvin tuntemaani valmentajaa - ei tosin aivan pääsarjatasolta, muttei mitään tusinakavereitakaan, jotka ovat joskus nähneet miten lapa käyristetään.

Ottelun aikana kuuntelin heidän ajatustenvaihtoaan ja aiheista, joissa heillä oli selkeä mielipide (useita kymmeniä tietenkin) liittyen tuomaritoimintaan löysin viisi selvää sääntövirhettä (moittivat tuomareita, jotka toimivat oikein) ja arviolta 80-90% olin heidän kanssaan eri mieltä myös heidän näkemyksistään. Pointti ei ole myöskään se, että puolustan erotuomareita - ko. ottelussa erotuomarit eivät myöskään onnistuneet, mutta syyt olivat aivan toisaalla, eikä siitä ole kyse.

Pohdin aina mistä näitä näkemyksiä syntyy, millä niihin voisimme (tai vaikka minä - voisin) vaikuttaa laajalti, jotta saisimme yhteisen ymmärryksemme lajista korkeammalle tasolla kaikkinensa. Ja ei - en sivuuta tuomareita - myös tuomareiden tulee osallistua tähän, eivät he ole aina oikeassa.

Ydinkohtani on, että mielestäni tuomarit toimivat (ylemmillä, esim. yksittäisten otteluiden tasolla) huomattavan usein juuri niinkuin heidän pitääkin - kuten heitä koulutetaan. Mutta siitä huolimatta esiintyy paljonkin kritiikkiä eri asioista vailla sellaista perää, johon voisi puuttua.

Heitän esimerkin;
Ottelussa annetaan 5min rangaistus. Rangaistuksen saanut joukkue on usein sitä mieltä, ettei mitään jäähyä pitäisi tuomita - korkeintaan kakkonen, tuskin sitäkään. Rikottu joukkue huutaa kovaan ääneen punaista korttia ja ties mitä todeten, ettei täällä uskalla olla kukaan kaukalossa jne jne.

Koska saisimme näiden kahden joukkueen valmentajat objektiivisesti (vaikka pelin jälkeen, vaikka seuraavana päivänä) tutkimaan asiaa - mikä on todella oikea tuomio?

Mielikuvat... tunteet ... jne. Suuri osa tuomarikoulutuksestahan ei enää perustukaan "vihellä oikein" -ajatukseen, vaan ihan päinvastoin siihen miten mielikuvia, tunnetiloja hallitaan ja miten johdetaan otteluita. Siinä on sitten ihan yksi ja sama loppupeleissä joku nillitys sisäänlyönnin suunnasta yksittäisessä tilanteessa.

Kaikille tervetulotoivotus mukaan tuomarihommiin - siinä on syvyyttä niin monen vuoden opintoihin, ettei varmaankaan löydy toista vastaavaa koulua elämänkoulun lisäksi.

Profiili  

ViestiLähetetty: 2.11.2010 17:33 
Poissa

dgb kirjoitti:
Jetku kirjoitti:

Ei kyllä tänne tarvii tulla valittaa mee vaikka tonne vittumaisia aisoita avautuu jos on jotai päästeltävää :D niin ja lisäks tähä tuol tribalis tuli rankkari ku kaveri löi kulmassa mailaan :D tuomari selitti sit et veska oli nii hyvin sijottautunu et pallo olis tullu suoraa sylii ni oli aivan turha mailaan lyönti

dagi toi on mu JÄÄHY!

Profiili  

ViestiLähetetty: 3.11.2010 18:49 
Poissa

Olin pelaamassa turnausta jossain puolen Lappeenrantaa kun saamme vapaalyönnin. Olen antamassa, kun vastustajan pelaaja tulee mielestäni liian lähelle, vedän häntä päin ja hän saa oikeutetusti 2min, mutta tästä se vasta alkaa. Pelaaja tulistuu tuomiosta ja menee ensin urputtamaan tuomarille ja sitten suuntaa minua kohti, hän aloittaa tönimisen, johon vastaan sanoin; Suksi *sensuroitu* siitä. Ja työnnän hänet pois. Hän lähteekin, mutta kuin tyhjästä hän ilmestyy takaisin ja lyö minua niin lujaa kuin pystyy. (Kuvitelkaa nyt ihminen joka lyö täysiä.) Kuulen rusauksen ja alkaa tulla verta, paljon, paljon verta. Tuomari näkee kuitenkin vain sanani ja sen, kun työnnän kyseistä pelaajaa pois saan 2min, luonnollisesti en pysty istumaan sitä itse, koska olen jo matkalla Lpr:n keskussairaalaan, jossa selviää, että nenäni on murtunut kahdesta kohtaa, ja hammas on haljennut. Jatkotoimenpiteitä en itse asiasta tehnyt, mutta tietäkseni kyseinen pelaaja ei enää siinä sarjassa pelannut.

Profiili  

ViestiLähetetty: 4.11.2010 14:47 
Poissa

Chill! kirjoitti:
Olin pelaamassa turnausta jossain puolen Lappeenrantaa kun saamme vapaalyönnin. Olen antamassa, kun vastustajan pelaaja tulee mielestäni liian lähelle, vedän häntä päin ja hän saa oikeutetusti 2min, mutta tästä se vasta alkaa. Pelaaja tulistuu tuomiosta ja menee ensin urputtamaan tuomarille ja sitten suuntaa minua kohti, hän aloittaa tönimisen, johon vastaan sanoin; Suksi *sensuroitu* siitä. Ja työnnän hänet pois. Hän lähteekin, mutta kuin tyhjästä hän ilmestyy takaisin ja lyö minua niin lujaa kuin pystyy. (Kuvitelkaa nyt ihminen joka lyö täysiä.) Kuulen rusauksen ja alkaa tulla verta, paljon, paljon verta. Tuomari näkee kuitenkin vain sanani ja sen, kun työnnän kyseistä pelaajaa pois saan 2min, luonnollisesti en pysty istumaan sitä itse, koska olen jo matkalla Lpr:n keskussairaalaan, jossa selviää, että nenäni on murtunut kahdesta kohtaa, ja hammas on haljennut. Jatkotoimenpiteitä en itse asiasta tehnyt, mutta tietäkseni kyseinen pelaaja ei enää siinä sarjassa pelannut.

au :cry:

Profiili  

ViestiLähetetty: 6.11.2010 05:42 
Poissa

Chill! kirjoitti:

Mä väitän että tuomari tietää itsekin tehneensä virheen. Ei hän silti voi tuomita jostain mitä ei näe. Eikä sillä lopulta taida olla edes mitään väliä saako tuosta toiminnasta rangaistuksen samantien, vai onko?

Profiili  

ViestiLähetetty: 17.11.2010 01:09 
Poissa

Timpsi kirjoitti:
Muistaakseni ennen wanhaan oli sääntö, jonka mukaan vapaa- /sisäänlyönti piti saada aikaiseksi kolmen sekunnin kuluessa siitä, kun pallo oli saatu oikealle pisteelle. Faktatietoa en viiden minuutin googlausella löytänyt, joten olen omien unikuvieni varassa.

En itse muista koskaan kyseistä sääntöä olevan. Lieneeköhän ihmisillä jäänyt vapareihin päälle 3 sekuntia, mikä on maalivahdilla aika toimittaa pallo takaisin peliin. Vapareissa säännöt sanovat "pallo on laitettava peliin viivyttelemättä."

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 39 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia

MAINOS

Haluatko mainostaa tässä? Ota yhteyttä smuli(at)salibandy.org