Pelaajaporssi.Net - Salibandy.Org

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 39 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: 22.11.2010 10:58 
Poissa

Janis Petke kirjoitti:
Timpsi kirjoitti:
Muistaakseni ennen wanhaan oli sääntö, jonka mukaan vapaa- /sisäänlyönti piti saada aikaiseksi kolmen sekunnin kuluessa siitä, kun pallo oli saatu oikealle pisteelle. Faktatietoa en viiden minuutin googlausella löytänyt, joten olen omien unikuvieni varassa.

En itse muista koskaan kyseistä sääntöä olevan. Lieneeköhän ihmisillä jäänyt vapareihin päälle 3 sekuntia, mikä on maalivahdilla aika toimittaa pallo takaisin peliin. Vapareissa säännöt sanovat "pallo on laitettava peliin viivyttelemättä."

Eipä ole, eikä ole tainnut koskaan ollakaan. Löysin pelisäännöt vuodelta 2000 ja eipä sielläkään mitään mainintaa vaparin/sisäänlyönnin antamisen nopeudesta ollut. Tuomari sovelsi siis väärin sääntöä, jota ei ole koskaan ollut..

Pelisäännöt v. 2000 (Waybackmachine)

Profiili  

ViestiLähetetty: 17.11.2011 10:51 
Poissa

No meidän jengillä kävi näin, että johdettiin peliä 4-3, kun meidän 185cm vasen laituri kävi n.160cm pallollista vastustajaa olkapää olkapäätä vasten tuuppaamassa.. Tuomari päätti viheltää tilanteesta 5+20 kostamisesta (?!??!?!?!?!?) Kapteeni kävi sitte tuomarilta kysymässä että mitä me kostettiin ni tuomari ei itekkään tienny ja päätti kapteenille viheltää kakkosen vielä. Hävittiin sit 5-4 että mikäs tässä oltais nyt ylemmässä jatkosarjassa jos tuomarilta ei tämmösiä faileja oltais nähty

Profiili  

ViestiLähetetty: 6.12.2011 21:05 
Poissa

(Poistettu)

Viimeksi muokannut Allu#20 päivämäärä 29.2.2012 17:45, muokattu yhteensä 1 kerran

Profiili  

ViestiLähetetty: 6.1.2012 14:10 
Poissa

Meil oli joskus karsinnat koulujen välisii, saatii vapari jostain keski viivalta vedin harha lämyn kaveri tuli otti pallon pääs läpi ajoo teki maalin vaikka en ees koskenu palloo missää vaihees.

Profiili  

ViestiLähetetty: 2.3.2012 13:00 
Poissa

Tuomari ei tiedä onko maali... sitten kivi-paperi-sakset voittaja saa
päättää oliko maali.Ihme hiihtäjä koko tuomari :thumbdown:

Profiili  

ViestiLähetetty: 22.3.2012 19:12 
Poissa

Tämä ikuisuusaihe eli onko sallittua antaa vapaalyönti tai sisäänlyönti liikkuvaan palloon. Tämän säännön outoon tulkintaan hävisimme taas yhden pelin tälläkin kaudella.

Meidän hyökkäyspäämme tuomari käänsi pariin kertaankin vaparin suunnan kun meidän pelaaja veti liikkuvaan palloon. Siinä sitten ajateltiin että jaahas tällainen linja. Minuutin verran peliä jäljellä ja pallo pomppii meidän päässä yli reunan oman veskarin torjunnasta. Siinä sitten ollaan valmiina ja odotetaan että pallo pysähtyy pisteelle kun vastustaja pyörittelee palloa lavassa. Kesken pallon kuljetuksen pisteelle päin tämä vastustajan pelaaja syöttääkin takatolpalle ohi hölmistyneiden meidän pelaajien ja toinen vihulainen lyö pallon ohi jähmettyneen veskarin. Siinä sitten naurua että *sensuroitu* kun eivät osaa sääntöjä. Sitten katse kohti meidän pään tuomaria joka näyttääkin meidän järkytykseksi maalia. Hävittiin sitten ja pelin jälkeen kyselemään tuomareilta miten kentän eri päissä voi olla erilaiset säännöt. Toinen väittää että liikkuvaan saa vetää ja toinen taas ettei. Siinä alkuihmetyksen jälkeen ryhtyivät sitten riitelemään keskenään oikein kunnolla. Miten tämä sääntö nyt oikeasti menee kun siinä tuntuu joka pelissä olevan epäselvyyksiä?

Profiili  

ViestiLähetetty: 16.7.2012 12:34 
Poissa

Lainaa:
Tämä ikuisuusaihe eli onko sallittua antaa vapaalyönti tai sisäänlyönti liikkuvaan palloon.

Mietippä se näin: Oman pään kulmalyönti, onko sillä nyt niin pirusti seksuaalista merkitystä onko se pallo ihan paikallaan vai ei.
Joten, kun siellä se pallo saa olla liikkeessä, niin miksei sitten toisessa päässä kenttää, kunhan siitä pyörimisestä ei kaveri saa kohtuutonta etua.

Vapaalyönneissä, mitkä lähtee tuomarin pillillä (kuten jäähyn jälkeen), yleensä tuomarit haluavat pallon olevan paikallaan ennen vihellystä, mutta tämäkään ei ole välttämättömyys. Eli suomeksi, kyllä siihen liikkuvaan palloon saa sen vaparin tällätä, kunhan siitä pallon liikkeestä ei saa etua.

Profiili  

ViestiLähetetty: 10.8.2012 19:37 
Poissa

no joo meijän joukkueen pelaaja sai 5 minuuttisen ku oli unarin varsi ja fättäriin lapa että kyllä tuom<rit siitäkin joskus antavat jäähyä

Profiili  

ViestiLähetetty: 12.8.2012 19:53 
Poissa

teuvo89 kirjoitti:
no joo meijän joukkueen pelaaja sai 5 minuuttisen ku oli unarin varsi ja fättäriin lapa että kyllä tuom<rit siitäkin joskus antavat jäähyä

Ja tää oli "tuomarin ärsyttävä moka" :?: :?: :?:

Profiili  

ViestiLähetetty: 18.8.2012 23:37 
Poissa

teuvo89 kirjoitti:

Niin.. Pelkkä 5min ei riitä, vaan tästä pitäisi tuomita "pelirangaistus 5+20min", eli kyllä sinänsä tuomarin moka. Luulisin tosin, että kirjoittaja ei ollut tilanteessa ihan kartalla.

Profiili  

ViestiLähetetty: 11.9.2012 11:24 
Poissa

Oma divarijengi otti 3 punaista viime kaudella :D. Omalle kohdalle tuli vain 2 minuutin jäähy kädellä pelaamisesta.
No viime kaudelta jäi kyllä yksi erotuomarin moka mieleen. Meidän joukkueen veska kaatoi pelaajan ja otti jäähyn. Tuomari tulkitsi jäähyn niin, että veskan pitää olla jäähyllä ja ei saa otaa rankkaria. No mä otin maalivahdin kamat päälleni ja otin rankkarin. Päästin sen sisään ja en saanut pelata loppupeliä kentällä, koska olin ollut maalissa.

Profiili  

ViestiLähetetty: 11.9.2012 20:53 
Poissa

1. Tuomari seisoo edesssä kun olisin ollut läpiajossa
2. Pallo osuu tuomaria jalkaa pallo pomppii vastustajalle ja.peli senkus.jatkuu
3. Pudotin mailan kulmassa.ja.vastustaja syöttää pallon mua.jalkaa ku olin poimima.mailaa kaukalon ulkopuolelt ja siitä tuli jäähy... :D

Profiili  

ViestiLähetetty: 13.9.2012 01:29 
Poissa

Itse olen toiminut salibandyn parissa noin 15 vuotta tavalla tai toisella ja omiin kokemuuksiini mahtuu monen moista. Kaikkia tuomareihin liittyviä tapahtumia en todellakaan laita kategoriaan "ärsyttävä" vaan jotkut näistä mokista saattavat olla myös ihan hauskoja, sekä täysin harmittomia.

Haluan toki tässä nyt korostaa myös sitä, että henkilökohtaisesti minä arvostan tuomareita todella paljon ja siinä on varmasti yksi epäkiitollisimmista hommista mitä mikään maila/pallopeli voi tarjota. Kun onnistut, kaikki ovat hiljaa ja kun epäonnistut, sanomista tulee joka suunnalta. Muistakaa kunnioittaa ja arvostaa tuomareita niin kentällä kuin myös sen ulkopuolellakin! He tekevät omalta osaltaan todella tärkeää duunia tämän lajin eteen.

Tässä muutama "helmi" omilta junnuvuosiltani:

Case 1: Minä rikoin vastustajaa heidän päädyssä, mutta tuomari vihelsi tilanteen kuitenkin meidän eduksi ja antoi vaparin kulmapisteeltä. Fair play hengen mukaisesti minä neppasin pallon laidan yli, jotta vastustaja saisi jatkaa pellä. En tiedä miten tuomari tätä kyseistä tilannetta oikein tulkitsi, mutta hän päätti antaa minulle 2+10 minuuttia epäurheilijamaisesta käytöksestä.

Case 2: Me pelasimme ylivoimaa ja tuomari oli sijoittunut syystä tai toisesta maalin taakse. Meidän silloisen joukkueen puolustaja lämäsi keskiviivan tuntumasta ja pallon kulkurata oli seuraava: ylärima -> tuomarin otsa/pää -> maalivahdin kypärä -> maali. Tuomari vihelsi pilliin ja ojensi kätensä maalin merkiksi. Täytyy kyllä myöntää, että siinä hiukan nauratti. Käsittääkseni tällaisessa tilanteessa maali olisi pitänyt hylätä ja peliä jatkaa kiistapallolla? No, luonnollisesti tämä ratkaisu ei meidän joukkuetta haitannut, mutta vastustaja tästä protestoi kyllä todella paljon, syystäkin.

Case 3: Minä olin pallollisena laidan lähellä ja vastustajan pelaaja oli tulossa kovalla vauhdilla päälle. Harhautin vastustajan ja lähdin jatkamaan kohti vastustajan päätyä kunnes pilli soi. Meikäläiselle pelirangaistus. Tuomari tulkitsi tilanteen niin, että kun vastustajan pelaaja tuli karvaamaan, olin minä 'työntänyt' hänet laidan yli toimitsijapöydälle. Totuus tässä kuitenkin on se, että tämä kyseinen pelaaja löysi kyllä ihan itse tiensä tuonne toimitsijapöydälle ja minä en ollut häneen minkäänlaisessa kontaktissa.

Case 4: Tiukkaakin tiukempi ottelu, tilanne tasan 4-4 ja viimeistä erää jäljellä reilu minuutti. Meidän puolustaja laittaa unelmasyötön jonka seurauksena minä pääsen yksin läpi. Minun kaltaiseni puukäsi kuitenkin tyrii tilanteen kompuroimalla omiin jalkoihinsa... ja mitä vielä, tuomari tulkitsee tilanteen niin, että minun takana tuleva vastustaja kampitti minut ja tuomitsi meidän joukkueelle rangaistuslaukauksen. No siitä ei enää meikäläinenkään voinut puukäsilläni tyriä vaan tein siitä rankkarista ottelun voittomaalin. Vastustaja protestoi rajusti vielä ottelunkin jälkeen ja kyllä minä sen ymmärrän.

Hienoja muistoja joita voi lämmöllä muistella.. Myöhemmin lisää!

Profiili  

ViestiLähetetty: 2.10.2012 13:36 
Poissa

Pitäskö tehdä topiikki: "Pelaajien ärsyttävimmät mokat" tai "Valmentajien naurettavimmat peluutukset"? Ei vaan, hauska lukea tätä.

Jokainen pelaajakin on joskus mokannut kentällä varmasti niin että hävettää ja harmittaa todella. Omat maalit yms, ihan yhtälailla tuomareille sattuu virheitä pelissä. Jos olisi täydellinen tuomari, niin ei todellakaan viheltäisi sillä tasolla millä pelaatte. :) Ja mitä parempi tuomari, sen korkeammalla usein viheltää. Jos on loistava pelaaja niin pelaa myös korkealla tasolla. Suhteellista.

Jokatapauksessa mahtavia juttuja tapahtunut. Erityinen suosikkini tuo säbähörhön Case 2 jossa tuomarin päästä pallo menee maaliin. No, tuskin tekee enää toiste samaa virhettä.. :) Kiistalla kulmasta - epätavallinen tilanne pelin aikana - pallo osui tuomariin muuttaen oleellisesti suuntaansa.

Profiili  

ViestiLähetetty: 3.10.2012 22:03 
Poissa

Jos ei nyt ärsyttävää mokaa haeta, niin ainaki joskus muutama vuos sitten kävi niin, että tuomari on molarista katottuna vasemmalla, ja vastustaja tekee molarista katottuna oikealle maalin, vanhanaikaisella. Tuomari ei tiennyt missä pallo on, ja huudettiin meidän molarille et nouki nopeasti käsiin se ja eihän se tuomari sitä sitten huomannut vaan peli jatkui :)
Muutenkin tuossa pelissä oli onni aikalailla meidän puolella, melkein sarjajumbona voitettiin sarjakärki 4-3 :P

Ärsyttävä moka on ehkä se, kun oltiin ylivoimalla ja hyökkääjä syötti kulmasta mulle viivaan vähän turhan huonon syötön ja vastustajan pelaaja pääs siihen tietenkin väliin. Sain just ja just kiinni ja otin mailaan lyömättä vastustajalta pallon pois, mutta vastustaja samantien nosti mun mailaa niin että se melekeen lensi käsistä ja iski yläriman kautta sisään.. Koitin maalia siinä tuomarille protestoida, mutta harvemmin noi läpäririkkeet puolustavan joukkueen hyväksi katotaan.

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 39 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia

MAINOS

Haluatko mainostaa tässä? Ota yhteyttä smuli(at)salibandy.org