Sääntökysymyksiä

Yleistä keskustelua salibandysta.
Laban<

Post by Laban< » 13.1.2007 22:47

hetkinen... mun mielestä saa pelata esim C ja vaikka B sm-sarjassa ei se oo kiellettyä mutta samana päivänä ei saa pelata kahessa eri joukkueessa.

helmine

Post by helmine » 13.1.2007 22:59

Kipe_90 wrote:
Jesukki wrote:Ei toisen merkin lapaa saa laittaa toisen merkin varteen *sensuroitu* ymmärtäkää jo! Toi on ollu tääl joku tuhat kertaa. :x
KYLLÄ SAA! Itse olen tuomari ja tästä on ollut puhetta tuomarikursseilla! Vaikka vastustaja tekisi ilmoituksen asiasta, tuomari ei katso muuta kuin että käyristys on laillinen ja että iff:n merkki löytyy, yhdistelmiä ei katsota eli millä tahansa yhdistelmällä saa pelata ilman jäähyä! KOITTAKAA TE NYT TAJUTA! Tämä on varmaa tietoa, siitä ei tule jäähyä!

Juupa juu. Tässä vähän saivartelua ja kepillä jäätä...(No hard feelings)

Jokainenhan voi kotioloissaan laittaa lavan vaikka harjan varteen ja pelata sillä jne. Mutta jos puhutaan salibandyliiton alaisista peleistä tai peleistä, joissa noudatetaan salibandyliiton sääntöjä, niin silloin noudatetaan niitä sääntöjä, joka ovat kulloinkin voimassa.

Säännöissä sanotaan, että mailan tulee olla IFF:n hyväksymä, josta on osoituksena se tarra. Joitakin yhdistelmiä on hyväksyttyjen joukossa, mutta ei mitään pihamailan varsi+orcin lapa ja wilsonin grippi sekoituksia.

Tällöin kai tuomarin pitää rangaista väärällä varustuksella pelaavia pelaajia? Vai mitä? Tuomarihan tulkitsee sääntöjä, ei muuta niitä tai keksi omiaan, sanotaan koulutuksissa mitä tahansa. Mitäs hyötyä säännöistä muuten on...

helmine

Post by helmine » 13.1.2007 23:03

Laban< wrote:hetkinen... mun mielestä saa pelata esim C ja vaikka B sm-sarjassa ei se oo kiellettyä mutta samana päivänä ei saa pelata kahessa eri joukkueessa.
Kaikki selviää tuolta: http://www.salibandy.net/liitto/default ... &kieli=246

Pykälä 50 ja siitä eteenpäin: edustusoikeus.

Kipe_90

Post by Kipe_90 » 13.1.2007 23:08

helmine wrote:
Kipe_90 wrote:
Jesukki wrote:Ei toisen merkin lapaa saa laittaa toisen merkin varteen *sensuroitu* ymmärtäkää jo! Toi on ollu tääl joku tuhat kertaa. :x
KYLLÄ SAA! Itse olen tuomari ja tästä on ollut puhetta tuomarikursseilla! Vaikka vastustaja tekisi ilmoituksen asiasta, tuomari ei katso muuta kuin että käyristys on laillinen ja että iff:n merkki löytyy, yhdistelmiä ei katsota eli millä tahansa yhdistelmällä saa pelata ilman jäähyä! KOITTAKAA TE NYT TAJUTA! Tämä on varmaa tietoa, siitä ei tule jäähyä!

Juupa juu. Tässä vähän saivartelua ja kepillä jäätä...(No hard feelings)

Jokainenhan voi kotioloissaan laittaa lavan vaikka harjan varteen ja pelata sillä jne. Mutta jos puhutaan salibandyliiton alaisista peleistä tai peleistä, joissa noudatetaan salibandyliiton sääntöjä, niin silloin noudatetaan niitä sääntöjä, joka ovat kulloinkin voimassa.

Säännöissä sanotaan, että mailan tulee olla IFF:n hyväksymä, josta on osoituksena se tarra. Joitakin yhdistelmiä on hyväksyttyjen joukossa, mutta ei mitään pihamailan varsi+orcin lapa ja wilsonin grippi sekoituksia.

Tällöin kai tuomarin pitää rangaista väärällä varustuksella pelaavia pelaajia? Vai mitä? Tuomarihan tulkitsee sääntöjä, ei muuta niitä tai keksi omiaan, sanotaan koulutuksissa mitä tahansa. Mitäs hyötyä säännöistä muuten on...
Tuomari ei tarkista yhdistelmiä, siitä tässä juuri nyt on kyse. Tuomari vain tarkastaa lavan käyryyden ja että varsi on IFF:n hyväksymä, jos näin on, se riittää tuomareille ja mailalla saa pelata. Ei kukaan keksi omia sääntöjä tai mitään, nämä ovat tuomareille annetut ohjeet miten tilanteessa toimitaan. Lainatakseni Jortikkaa: "Ei tää voi olla näin vaikeeta".
En ole itserakas, olen vain hyvä.

Image

ASIAllinen

Post by ASIAllinen » 14.1.2007 00:50

Kipe_90 wrote: Tuomari ei tarkista yhdistelmiä, siitä tässä juuri nyt on kyse. Tuomari vain tarkastaa lavan käyryyden ja että varsi on IFF:n hyväksymä, jos näin on, se riittää tuomareille ja mailalla saa pelata. Ei kukaan keksi omia sääntöjä tai mitään, nämä ovat tuomareille annetut ohjeet miten tilanteessa toimitaan. Lainatakseni Jortikkaa: "Ei tää voi olla näin vaikeeta".
Niin ja eihän tuomarin velvollisuuksiin voi kuulua tietää edes kaikkia lapoja ja niiden merkkejä kun eihän niissä kaikissa edes lue sitä! Varsissa sentään lukee valmistajan nimi!

Tuskinpa tuomareiden vakiovarustukseen kuuluu kirjaa jossa kaikki lavat on lueteltu kuvien kera! :D

Tulipahan vaan mieleen, muuten en asiasta tiedä juuri mitään enkä osaa oikein sanoa juuta enkä jaata!

helmine

Post by helmine » 14.1.2007 13:33

Tuomari ei tarkista yhdistelmiä, siitä tässä juuri nyt on kyse. Tuomari vain tarkastaa lavan käyryyden ja että varsi on IFF:n hyväksymä, jos näin on, se riittää tuomareille ja mailalla saa pelata. Ei kukaan keksi omia sääntöjä tai mitään, nämä ovat tuomareille annetut ohjeet miten tilanteessa toimitaan. Lainatakseni Jortikkaa: "Ei tää voi olla näin vaikeeta".
Noinhan se tietysti menee, mutta ei kai se tee mailasta sääntöjen mukaista, että tuomari ilmoittaa keskustelupalstalla, että lapoja ja varsia saa yhdistellä miten haluaa? Sääntö on sääntö.

Tietysti voidaan sitten miettiä, että onko tällaisella säännöllä mitään merkitystä, jos sitä ei voida valvoa/ ei anneta rangaistusta. Alkujaan kai kyse on ollut turvallisuudesta? Lapojen ja varsien kiinnitysurien, ruuvin reikien yms. yhteensopivuudesta? Ettei ilma ole täynnä irtoavia lapoja.

Kabu #20

Post by Kabu #20 » 14.1.2007 20:32

Kabu #20 wrote:Pitäis varmaa tuomarilta kysyy seuraavassa sarjaturnauksessa et sais ihan varmaa tietoo, toisaalta kerran oon jo kysyny eikä tuomari osannu vastata.
Tänään kävin pelin jälkeen tuomarilta kyselemässä ja hän sanoi kolleegan kanssa keskusteltuaan, että ei saa pelata. Ketä nyt uskoisi? Seuraavaksi lähetän jo sähköpostia ssbl:lle :evil:

Captain Airhook

Post by Captain Airhook » 14.1.2007 20:40

SSBL:n suunnalta kai tuota kannattaisi kysellä. Kysytkö Kabu vai kysynkö vaikka mä? Ei varmaan turhaan kannata kaikkien erikseen kysellä.

Kipe_90

Post by Kipe_90 » 14.1.2007 21:05

Kabu #20 wrote:
Kabu #20 wrote:Pitäis varmaa tuomarilta kysyy seuraavassa sarjaturnauksessa et sais ihan varmaa tietoo, toisaalta kerran oon jo kysyny eikä tuomari osannu vastata.
Tänään kävin pelin jälkeen tuomarilta kyselemässä ja hän sanoi kolleegan kanssa keskusteltuaan, että ei saa pelata. Ketä nyt uskoisi? Seuraavaksi lähetän jo sähköpostia ssbl:lle :evil:
Itse ainakin sain ohjeet, että tuomari ei voi tehdä muuta kuin kirjoittaa ottelupöytäkirjan huomautus kohtaan huomautuksen, mutta pelaajas saa jatkaa pelaamista. Mutta tämä on myöskin siitä kiinni, millä alueella pelataan ja ketkä ovat kouluttajina.
En ole itserakas, olen vain hyvä.

Image

Kabu #20

Post by Kabu #20 » 14.1.2007 21:13

Lähetin nyt SSBL:lle sähköpostia asiasta. Kyllä minulla nyt sellainen tunne on ettei sellaisella saa pelata, mutta katotaan nyt mitä sieltä vastataan.

Dur

Post by Dur » 14.1.2007 21:16

Mikä tuo SSBL:n osoite on?

Kabu #20

Post by Kabu #20 » 14.1.2007 21:21

Dur wrote:Mikä tuo SSBL:n osoite on?
http://www.salibandy.net/liitto/default ... &kieli=246 Itse ainakin käytin tuota "palaute ja viestilomaketta"

Kikka Kolmonen

Post by Kikka Kolmonen » 15.1.2007 11:35

Teoriassa säännöt kieltävät yhdistelmämailalla pelaamisen. Tämä on myös IFF:n selkeä kanta. Käytännössä tuomarit eivät kuitenkaan pysty kunnolla valvomaan sääntöä. Kyseessä onkin erittäin hullu sääntö mitä ei voida valvoa. En siksi ymmärrä, että miksi kyseistä sääntöpykälää ei ole ikinä muutettu.
Kannattaa toki kuitenkin kokeilla aina tehdä valitus yhdistelmämailasta, koska selkeissä tilanteissa, jossa näkyy eri valmistajien logoilla varustettu varsi ja lapa, pitäisi tuomio napsahtaa ettei mitään.

Kabu #20

Post by Kabu #20 » 15.1.2007 15:52

Captain Airhook wrote:SSBL:n suunnalta kai tuota kannattaisi kysellä. Kysytkö Kabu vai kysynkö vaikka mä? Ei varmaan turhaan kannata kaikkien erikseen kysellä.
Eli viesti oli kutakuinkin tälläinen:
1, Tässä olen pitkään jo mietiskellyt, että saako sellaisella mailalla pelata
liiton pelejä, jossa on: Fatpipen varsi, fatpipen grippi, ja vaikka unihocin
lapa?

2, Olen kuitenkin myös saanut sellaisen käsityksen, että tällaisella mailalla taas saa pelata:
Lapa ja varsi ovat fatpipen, mutta grippi on taas unihocin.

Eli tälläisen vastauksen sitten sain:

Kysymys 1, Vastaus: Kuvailemallasi mailalla ei saa pelata, sillä eri välinevalmistajien
komponentteja (varsi ja lapa) ei saa yhdistellä, vaikka ne olisikin hyväksytty erillisinä tuotteina.

Kysymys 2, Vastaus: Tämä piti oikein varmistaa IFF:n päästä. Eri tuotemerkin grippiä saa todellakin käyttää, sillä grippejä ei tarvitse hyväksyttää erikseen. Grippiä ei siis lasketa komponentiksi ja on eri asemassa kuin lavat ja varret. Tosin on sanottava että välinevalmistajat eivät ole mielissään siitä jos mailaan vaihtaa
kilpailevan tuotemerkin gripin. Mutta sallittua se siis on.

Devi
Ylläpito

Post by Devi » 15.1.2007 15:55

Tässä välissä voisin sanoa, että älkää laskeko liikkeelle "100% varmoja" juttuja, elleivät ne todellakin ole sitä.

Kiitos kuitenkin Kabulle, joka jaksoi ottaa asioista selvää.
Heja Heja Heja Warberg

Post Reply