Vinkkejä ja kysymyksiä maalivahdeille

Yleistä keskustelua salibandysta.
veska-93

Post by veska-93 » 29.8.2007 21:51

onx jadbergin parhaat kamat xge:n kamat?

thouni

Post by thouni » 30.8.2007 15:53

veska-93 wrote:onx jadbergin parhaat kamat xge:n kamat?
Ehkä kalleimmat, mutta eivät siis välttämättä parhaat. Hinta ei anna laadusta kun ehkä viitettä, jokanen löytää susikkinsa kokeilemalla :)

veska-93

Post by veska-93 » 2.9.2007 19:25

harjotteleeko joku kotona ja miten harjottelette oisko mitää vinkkii?

Opsu

Post by Opsu » 2.9.2007 19:38

Jonkinlaista lihaskunto treeniä tulee kotona tehtyä vähintään pari kertaa viikossa. Treenaan yleensä jalkoja, keskivartalon lihaksia ja käsiä. En tiedä onko tästä mitään hyötyä ollut mutta onhan se treenaaminen mukavaa ajan kulutusta. ;)

thouni

Post by thouni » 2.9.2007 20:59

Lihastreeni on tosiaan jees jos sitä jaksaa :) ite lähinnä ehkä kuitenki vaan heittelen palloa seinään ja koppailen sitä, se auttaa enemmän ku luulisi. Ainaki helpot vedot saa sen jälkeen entistä easymmin kiinni :P
eläkkeellä?

Wesko

Post by Wesko » 3.9.2007 00:09

veska-93 wrote:onx jadbergin parhaat kamat xge:n kamat?
Mun mielestå parhaimmat Jadbergin kamat on Trident paita ja Triggerin housut

Wesko

Post by Wesko » 28.9.2007 16:08

Miten vois harjotella omatoimisesti liikkuuvuutta?

make

Post by make » 28.9.2007 17:33

Wesko wrote:Miten vois harjotella omatoimisesti liikkuuvuutta?
Vähän laaja kysymys:)

Ihan kotona voit venytellä ja etsiä vakaata ja tukevaa perusasentoa, treenata jalkalihaksiin lisää räjähtävää voimaa jne. Esim. polvet rintaan hyppely jeesasi mulla aika paljon liikkeelle lähtö nopeuden paranemiseen.

Venyttelyn merkitystä ei voi koskaan korostaa liikaa, eikä perustorjunta asentoa, mistä se liikkeelle lähtö tapahtuu. Mä treenasin joskus aikanaan siten, että aloitin perustorjunta-asennosta keskellä maalia, siirryin yhdellä potkulla jommalle kummalle tolpalle, ja sieltä vähän "vastaan" kentälle päin ja lopuksi sitten sinne toiselle tolpalle. Ensin pikkuhiljaa liikkuen ja etsien sopivia asentoja jaloille ja sitten kun liikkeet alkoi olemaan puhtaampia, niin sitten vaan lisää voimaa ja nopeutta liikkeisiin.

Liikehän ei ole vain se, kun lähdet liikkeelle ja päädyt vaikkapa sinne tolpalle johonkin torjunta asentoon, vaan sinne pitäisi pystyä päätymään sellaiseen asentoon, että siitä pystyy liikkumaan ilman ihmeempiä asennon muutoksia johonkin toiseen kohtaan tilanteen niin vaatiessa, eli tarkkuutta sen kanssa, millainen se koko liike on. Eli suurin osa liikkeistä olisi hyvä päätyä perustorjunta asentoon takaisin, siitä kuitenkin se liikkuminen aina tehokkaimmin lähtee.

Mua auttoi paljon se, että kaveri oli laukomassa mulle palloja ennalta sovitulla kuviolla eri kulmiin, jolloin jatkuvalla toistolla ne liikkeet alkoi löytymään ja torjumisesta tuli varmempaa.

Harvinaisen sekava teksti :)
-Kun kaikki ajattelevat samalla tavalla, kukaan ei ajattele kovin paljon-
-Walter Lippman-

Wesko

Post by Wesko » 28.9.2007 21:10

Kiitos paljon. Hyvä, että täältäkin löytyy asiantuntevaa porukkaa. Mulla on ollut vaikeuksia liikkua nopeasti ja pitää torjunta asento kasassa.

make

Post by make » 30.9.2007 17:23

Siirsin tämän tänne, pois tuolta varustekeskustelusta. Saattaa olla, että on helpompi paikka löytää.

Tulipa tuossa mieleen, että jos on sen perustorjunta-asennon kanssa ongelmia, niin yksi hyvä treeni on pistää kenttäpelaajat siihen jokusen metrin päähän puoli kaareksi ja sitten vaan vetoja. Eli varmaan vanhin harjoitus mitä tiedän :)

Tuossakin on tärkeää muistaa, että vaikka veteleminen onkin kivaa, niin se treeni on pääasiassa veskalle, eli veskan ehdoilla mennään. Jos heti aloituksesta kaikki laukoo täysiä suht samaan aikaan, ei ole koko hommasta oikeen mitään hyötyä.

Aluksi vetojen väli sellainen neljä sekuntia ja vaikka ihan ranteella rentoja vetoja, sitten pikkuhilljaa ensin lisää voimaa vetoihin ja lopuksi lisää nopeutta vetojen väleihin, lopuksi mielellään silleen, että olisi palloa tulossa sekunnin välein ja kovaa.

Kannattaa myös kokeilla sitä, että vedellään vuorotellen oikealta ja vasemmalta, jolloin veskalle tulee pidemmän välit liikkua ja se liikkuminen, asennon pitäminen ja pallovarmuus kehittyy.
-Walter Lippman-

^^meatball^^

Post by ^^meatball^^ » 2.10.2007 21:02

Minua on pitkään askarruttanut että mitä pidätte maalivahden housujenne alla,vai menettekö ihan bokserisillaan maaliin.Sillä itselläni on sellainen homma että kalsarit on liian kuumat verkkarit vasta onki kuumat eikä veny yhtään ja ihan jos menee bokserisillaan niin polvisuojat on niin ***** epä mukavat paljaalla iholla että ette tiedäkkään.Minulla ei ole minkäänlaista kokemusta mistään urheilutrikoista eikä hikipuvuista yms.. joten jos sais jotain vinkkejä että minkä on kannattavinta.Samalla haluaisin ohjeita parempien polvisuojien hommaamiseksi mielllään jotku lyhyet jotka suojaa vain polvea,ja joita voi pitää ihan paljaallakin iholla. Vanhat oli takaa sellaiset omituiset jotain kumisilikonimuovi jutskaa :D.Olisko tuollaiset tolta sivulta mutta vaan parivuotta vanhemmat. http://floorball.exel.net/portal/suomi/ ... /e_goalie/ nuo E-goalie pantsit

kun olin aikeissa hommata uusia jotka olisivat jotku tuollaiset
http://floorball.exel.net/portal/suomi/ ... teet_2008/ nuo No Chance vestit

Sori vähän monimutkaisesti selitetty mutta minkäs teet.Kiitos etukäteen! :D

make

Post by make » 2.10.2007 21:22

Ei siellä tarvi mitään pitkiä kalsareita yms. olla alla, kun vaan on hyvät, tukevat ja pyörimättömät polvarit. Mä käytän itse rehbandin polvareita ja ovat olleet todella hyvät, kestänyt monta vuotta pitää muotonsa hyvin. Itse tykkään niissä vielä siitä pitkästä mallista joka tulee lähes nilkasta vähän yli polven, ei tunnu mailan napsahdukset jaloissa ja muutenkin tukevamman oloiset. Lyhyt malli mun mielestä lähtee pyörimään helpommin.
Jostain syystä en nyt löydä kuvaa netistä, mutta kyllä niitä on myynnissä urheiluliikkeissä.

En tiedä noista nyky exeleistä millaisia ovat, luulisi olevan ihan ok nekin.
-Walter Lippman-

Wesko

Post by Wesko » 2.10.2007 22:55

Suunnitelin, että hommaisin rehbandin polvisuojat. Olen kuullut, että pitkät rehbandit valuvat helposti alas ja sen takia lyhyet olisivat paremmat. Pitääkö tämä paikkansa? Kumpia suosittelette?

make

Post by make » 3.10.2007 07:28

Wesko wrote:Suunnitelin, että hommaisin rehbandin polvisuojat. Olen kuullut, että pitkät rehbandit valuvat helposti alas ja sen takia lyhyet olisivat paremmat. Pitääkö tämä paikkansa? Kumpia suosittelette?
Lyhyistä rehbandeista ei ole mulla kokemusta, mutta ei nuo pitkät kovin usein alas valu. Kun vaan opettelee kiristämään ne hihnat hyvin, niin eiköhän ne pysy muillakin.
-Walter Lippman-

^^meatball^^

Post by ^^meatball^^ » 3.10.2007 15:24

make wrote:Ei siellä tarvi mitään pitkiä kalsareita yms. olla alla, kun vaan on hyvät, tukevat ja pyörimättömät polvarit. Mä käytän itse rehbandin polvareita ja ovat olleet todella hyvät, kestänyt monta vuotta pitää muotonsa hyvin. Itse tykkään niissä vielä siitä pitkästä mallista joka tulee lähes nilkasta vähän yli polven, ei tunnu mailan napsahdukset jaloissa ja muutenkin tukevamman oloiset. Lyhyt malli mun mielestä lähtee pyörimään helpommin.
Jostain syystä en nyt löydä kuvaa netistä, mutta kyllä niitä on myynnissä urheiluliikkeissä.

En tiedä noista nyky exeleistä millaisia ovat, luulisi olevan ihan ok nekin.

No entä mitä lyhyitä polvisuojia suosittelisitte jotain jotka ovat hyväntuntoiset jopa paljaalla iholla.Sillä nykyiset ei tahdo pysyä paikallaan ja pitää olla kokoajan kääntelemässä ja ovat paljaalla iholla todella epämukavan tuntoiset.

Post Reply