Vinkkejä ja kysymyksiä maalivahdeille

Yleistä keskustelua salibandysta.
make

Re: Vinkkejä ja kysymyksiä maalivahdeille

Post by make » 25.3.2011 08:55

Olen tuossa seurannut nyt muutaman junnujengin veskoja. Kaikissa veskoissa on yhteinen piirre, kukaan ei tule vastaan kovinkaan pitkälle maalista.

Olisi kiva tietää miksi? Onko se joku valmentajan keksimä hyvä juttu, että ei tulla enää vastaan, vai eikö ole treenattu semmoista että se tuntuisi järkevältä vaihtoehdolta?

Itse kuitenkin seilaan siellä alueen rajoilla vähän joka kolmannessa tilanteessa katkomassa syöttöjä ja muuten vaan häiritsen pelaajia. Itse asiassa kun jengissämme on käynyt pelaamassa muutama junnumpi kenttäpelaajakin välillä, on ollut outo huomata, etteivät nekään tunnu olevan valmiita siihen, että veska sieltä maaliltaan kovin pitkälle ryntäilee. Tästä johtuen olen sitten jäänyt aika usein niiden jalkoihin ja ovat saaneet keräillä itseään sitten jostain.
-Kun kaikki ajattelevat samalla tavalla, kukaan ei ajattele kovin paljon-
-Walter Lippman-

EemeLion

Post by EemeLion » 29.3.2011 01:54

Oisi kysymys...
Saako maalivahti pelata palloa verkon läpi, saati sitten sulkea sitä sillai että verkko jää käsien ja pallon väliin?

Airhöök wrote:Minkälaista varustekassia voorumin maalivahdit käyttää? Mikä on se "virallinen" mv-kassi? En oo varma noista toolbägeistä ja totalbägeistä...
Itelläni on semmoinen sopivan kokoinen normaali kassi, jossa päädyissä oma tilansa mm. pyyhkeelle. Kaikki kamat, sekä osa varakamoista mm. toiset kengät mahtuu kevyesti miten päin vaan sisään.
Valitettavasti omallakin kohdalla laukku alkaa olla tiensä päässä. Pitää jotain uutta kehitellä.

Hommasin myös vastikään 50 litran rinkan kamoja varten, jotta voin mennä treeneihin polkupyörällä. Pienempään ei olisi kamat mahtunu...

Sit ois vielä tämmöinen kyssäri:
Minkälaisia alasuojia käytätte? Onko kaikilla ihan normi lätkäpelaajan suoja, vai onko joku törmännyt johonkin parempaan?

Lüümü

Post by Lüümü » 9.4.2011 09:39

mulla on unihocin salibandy munarit ja paremmathan nuo mun mielestä on kun lätkämunarit :)
Unihoceissa on myäs pieni pehmuste vyötärönauhassa :idea:
SALIBANDY <3

Uuno

Post by Uuno » 19.6.2011 19:25

[quote="EemeLion"]Oisi kysymys...
Saako maalivahti pelata palloa verkon läpi, saati sitten sulkea sitä sillai että verkko jää käsien ja pallon väliin?

Mielestäni palloa ei saa ottaa kiinni verkonläpi, mutta ei ole kielletty "lyömästä" verkkoa.
Last edited by Uuno on 28.3.2012 11:36, edited 1 time in total.
Goaltending is not a crime

JJM

Post by JJM » 21.11.2011 22:58

make wrote:Olen tuossa seurannut nyt muutaman junnujengin veskoja. Kaikissa veskoissa on yhteinen piirre, kukaan ei tule vastaan kovinkaan pitkälle maalista.

Olisi kiva tietää miksi? Onko se joku valmentajan keksimä hyvä juttu, että ei tulla enää vastaan, vai eikö ole treenattu semmoista että se tuntuisi järkevältä vaihtoehdolta?
Ehkä parempi vastaus löytyy seuraamalla maajoukkueiden tai liigajoukkueiden maalivahtien työskentelyä, minkä verran ne tulee vastaan. Netissä olevissa maalivahdin oppaissa ainakin neuvotaan tulemaan vastaan, muuten maalivahti ei peitä kovin paljon maalista ja täytyy ottaa melkoisia koppeja ylämummoista.

Oma tyylini on olla koko ajan vastassa noin puolet maalivahdin alueesta, ainakin alemman tason peleissä se tuntuu toimivan hyvin. Vastaan tulossa riski on se että vahti peittää vähemmän muita kulmia kuin sitä suuntaa johon mennään vastaan, maali on enemmän auki jos hyökkäävä joukkue tekee poikittaisen syötön ja siitä suora laukaus. Siinä täytyy löytää omat rajansa, kuinka paljon voi tulla vastaan niin että silti ehtii torjumaan takatolpan puolelle jos hyökkäävä joukkue tekee poikittaisen syötön ja siitä suora veto. Tilannetaju on myös sallittua, jos takatolpalla ei ole ketään vastustajaa niin voi tulla enemmän vastaan. Rankkareissa moket ei taida tulla vastaan kuin alle puolet maalivahdin alueesta, selkeästi siis mutta ei kovin paljon. Vähän poikkeava tilanne kun ei ole puolustajaa, ja hyökkääjällä on rajattomasti aikaa ja tilaa tehdä ihan mitä tahtoo.

JJM

Post by JJM » 21.11.2011 23:09

Kaikki tietää että vastustajan mailaan lyöminen on rike kenttäpelaajalle. Mutta mikä on sallittua maalivahdille? Jos hyökkääjä on yksin läpi tulossa veivaamaan palloa reppuun, saako maalivahti:
- potkaista tai lyödä kädellä hyökkääjän lapaa, joka on irti pallosta?
- potkaista tai lyödä kädellä hyökkääjän lapaa, joka on kiinni pallossa?

Varsinkin ilmaveivin kanssa tulee mieleen että mitähän tuolle saa tehdä sääntöjen mukaan.

Toinen kysymys: Jos maalivahti syöttää pallon potkaisemalla omalle pelaajalle, onko se kielletty jalkasyöttö vai hyväksytty syöttö? Tästä voi erotella kolme eri tilannetta, kun maalivahti tekee jalkasyötön:
- pallo ja maalivahti ovat maalivahdin alueen sisäpuolella
- pallo on maalivahdin alueen ulkopuolella, mutta maalivahdilla on ainakin toinen jalka alueen sisäpuolella
- pallo ja maalivahti ovat maalivahdin alueen ulkopuolella

Kolmas kysymys: montako sekuntia maalivahti saa pitää palloa kädessä? Ja mikä rangaistus siitä tulee jos aikarajaa rikkoo? Muistan nähneeni jonkun aikarajan säännöissä, mutta tv-otteluissa ei kyllä näytä siltä että sitä sääntöä noudatettaisiin.

Jackhammer

Post by Jackhammer » 22.11.2011 14:23

JJM wrote:Kaikki tietää että vastustajan mailaan lyöminen on rike kenttäpelaajalle. Mutta mikä on sallittua maalivahdille? Jos hyökkääjä on yksin läpi tulossa veivaamaan palloa reppuun, saako maalivahti:
- potkaista tai lyödä kädellä hyökkääjän lapaa, joka on irti pallosta?
- potkaista tai lyödä kädellä hyökkääjän lapaa, joka on kiinni pallossa?

Varsinkin ilmaveivin kanssa tulee mieleen että mitähän tuolle saa tehdä sääntöjen mukaan.
Siis lapaan ei saa potkia, mutta saat tulla läpiajossa vastaan tietysti sen verran, että voit potkaista pallon pois lavasta. Lyönnissä on tietääkseni kanssa sama juttu.
JJM wrote:Toinen kysymys: Jos maalivahti syöttää pallon potkaisemalla omalle pelaajalle, onko se kielletty jalkasyöttö vai hyväksytty syöttö? Tästä voi erotella kolme eri tilannetta, kun maalivahti tekee jalkasyötön:
- pallo ja maalivahti ovat maalivahdin alueen sisäpuolella
- pallo on maalivahdin alueen ulkopuolella, mutta maalivahdilla on ainakin toinen jalka alueen sisäpuolella
- pallo ja maalivahti ovat maalivahdin alueen ulkopuolella
Maalivahti saa potkaista pallon omille, eikä siitä tuomita jalkasyöttöä. Ainakin jos itse muistan.
JJM wrote:Kolmas kysymys: montako sekuntia maalivahti saa pitää palloa kädessä? Ja mikä rangaistus siitä tulee jos aikarajaa rikkoo? Muistan nähneeni jonkun aikarajan säännöissä, mutta tv-otteluissa ei kyllä näytä siltä että sitä sääntöä noudatettaisiin.
3 sekunttia on muistaakseni aikaraja pallon pitämisessä, mutta siittäkin tietysti luistetaan vähän, jos ei satu olemaan syöttöpaikkoja.
"No Veivi!"

make

Post by make » 5.12.2011 08:03

Jackhammer wrote:Maalivahti saa potkaista pallon omille, eikä siitä tuomita jalkasyöttöä. Ainakin jos itse muistan.
Jep, maalivahti saa alueellaan syöttää jalalla, mutta alueensa ulkopuolella rinnastetaan kenttäpelaajaan ja jalkasyötöstä tulee rangaistus.

Tossa kolmen sekunnin säännössä tosiaan jousto on aina vähän tuuri-kohtainen, yleensä dumari huutaa "pallo peliin" tms. jos sitä liikaa hautoo, toisinaan sitten viheltää suoraan. Joten, jos ei avauspaikkaa löydy niin sitten mielummin tekee itselleen semmoisen, esim. työntämällä asiallisesti häiritsevän pelaajan sivummalle heittotilan vapauttamiseksi.
-Kun kaikki ajattelevat samalla tavalla, kukaan ei ajattele kovin paljon-
-Walter Lippman-

master

Post by master » 19.12.2011 03:06

Sellasta kysyttävää oisi että mitä kaikkia keinoja maalivahdilla on saada maskimiestä pois edestä? Lähinnä että saako sitä kuinka reippaasti töniä pois siitä alueelta. Miten ite toimitte maskimiesten suhteen?
play on players!

Tapix

Post by Tapix » 12.1.2012 00:00

master wrote:Sellasta kysyttävää oisi että mitä kaikkia keinoja maalivahdilla on saada maskimiestä pois edestä? Lähinnä että saako sitä kuinka reippaasti töniä pois siitä alueelta. Miten ite toimitte maskimiesten suhteen?
vaparitilanne
No itte ainaski jos vapari ei lähde heti, (pelaajat miettii ja jotain) ohjaan maskimiehen tahallaan sivulle olemalla itse reilusti liikaa takatolpalla ja meidän pakki ottaa paikan keskelle. eli jos vapari tulee oikealta ohjaan maskimiehen vasempaan kulmaan ja pakki menee siesomaan maskimiehen eteen "estäen" tätä tulemasta eteeni. itse liiku pakin jatkoksi (hiukan enemmänkin vastaan) "oikealle paikalleni". yleensä vapari kerkeää tässä vaiheessa lähteä ja maskimies on, avot, pelattu pois.

normi pelitilanne
joko katson passiivisena haarovälistä sarkastisia kommentteja maskimiehelle ladellen.
yleensä kun tulee poikittaissyöttö, polkaisen reilusti vastaan siten, että maskimies jää taakseni takavistoon minusta katsottuna, tai kokonaan taakseni ettei pysty ohjaamaan palloa.
on myös niitä tilanteita missä pakki seuraa maskimiestä takaa, estäen ohjaukset. ja kun maskimies vedon tullessa väistää niin pakki ei jolloin veto kilpistyy pakkiin/minuun kun liiku pakin taakse peittäen mahd. haarovälin.

On toiminut minulla suht hyvin. ei kyllä ehkä paras, mutta sopii minun agressiiviseen pelityyliin.

Larencia

Post by Larencia » 12.1.2012 13:13

master wrote:Sellasta kysyttävää oisi että mitä kaikkia keinoja maalivahdilla on saada maskimiestä pois edestä? Lähinnä että saako sitä kuinka reippaasti töniä pois siitä alueelta. Miten ite toimitte maskimiesten suhteen?
Maskimies, joka ehtii naamani eteen huomaamattani, perustilanne voisi olla vaikka sellainen, että vastustaja ampuu paljon ja katse on pidettävä pallossa 100% ajasta. Silloin yleensä kaveri pääsee hiipimään naaman eteen hieman salakavalasti. Toinen on tietysti ottelun alussa, kun koskaan ei tiedä mitä vastustaja kaukaloon tuo.
Tällaiselle maskimiehelle minulla on muutama eri toimintamalli. Jos olen hyvällä tuulella ja haluan hieman pitää hauskaa, huutelen ensin sarkastisia kommentteja: "Hei, väistä... KAIKKI NÄKYY! Kaikki nolotki asiat!" tai vastaavia. Jos maskimies on kertaakaan koskenut minuun, lasken, että minäkin saan koskea heihin. Yllättävän tehokkaiksi tempuiksi ovat muodostuneet maskimiehen polvitaipeeseen nyrkillä lyöminen (nopeasti ja huomaamattomasti), takamuksesta nappaaminen (ja hyvä kommentti perään on tietysti aina hauskaa) ja kolmas on ihan oikeaoppinen maskimiehen siirtäminen toisella kädellä. Kolmas vaihtoehto vaatii tosin hieman voimaa ylävartalosta, mutta toimiessaan pienempää kaveria vastaan se on erittäin toimiva kikka.

Toinen tyypillinen maskaaja on sivusta juokseva maskimies. Tätä maskimiestä alkaa esiintyä yleensä ottelun myöhemmissä vaiheissa, kun alat jo arvata mistä suunnasta maskimies ilmestyy eteesi. Silloin minä ainakin seuraan sivusilmällä maskimiestä ja tämän lähtiessä maalille, potkaisen itseäni metrin verran eteenpäin, suunnilleen niille maille, minne maskimies oli suunnitellut menevänsä. Parhaassa tapauksessa maskimies juoksee ylitsesi ja tälle (ainakin pitäisi) tuomitaan kahden minuutin jäähy estämisestä. Omaksi puolustukseksi voit aina sanoa menneesi vastaan, eikä mikään sääntö tätä kiellä: totta kai maalivahti saa tehdä kaikkensa maalinsa varjelemiseksi.
Keimolan Kaiku Kakkonen, numero 91, maalivahti.

Block

Veskarit

Post by Block » 30.8.2012 21:10

Aloittelen salibandya maalivahtina vuoden tauon lätkän lopettamisen jälkeen. Kunto vähäsen romahtanut vähäisen liikunnan takia. Joten vastaanottaisin mielelläni treenivinkkejä ihan liikkuvuuden, ketteryyden ja peruskunnon kohentamiseen. Ostin paidan ja housut Sokokselta aiemmin saamillani lahjakorteilla. Precision Club League -nimiset. Seuraavana listalla onkin kypärä ja hanskat. Toivoisin vinkkejä mistä kannattaa ostaa nämä ja vähän tietoa eri hanskoista/kypäristä. Jonkinlaista uniikkia kuviointia haluaisin kypärään. Olen ajatellut lähettää eräälle "kynäruiskumaalajataiteilijalle" (lol) kypäräni kun sen hankin. Molempien (kypärä+hanskat) väriksi ajattelin valkoista, joten jos ehdotuksia varsinkin hanskoihin liittyen tulee, väri mieluiten valkoinen.

Ketjua voidaan käyttää otsikon mukaisesti veskareiden yleiseen keskusteluun. Jos modet niin näkevät, voi ketjun siirtää myös tuolle "salibandy" -puolelle. Mitenvain.

qwerty_27

Re: Veskarit

Post by qwerty_27 » 4.9.2012 16:19

Sen kummemmin en rupea yksittäisiä harjoitteita käymään läpi, mutta maalilla olemallahan sitä parhaiten oppii. Liikkuminen ja torjuminen tulee mielestäni parhaiten opittua pyytämällä valmentajalta sellaisia harjoituksia joissa maalivahti joutuu sivuttaisliikkeeseen, heittämään palloa, syöksymään jne...

Kypärän jos aiot maalauttaa niin suosittelen ostamaan ihan kunnon maskin (esim. Wall) koska maalaus tulee kuitenkin jonkun verran maksamaan, niin sitä ei minun mielestäni kannata ihan leluihin rueta teettämään.

Hanskat on aikalailla mieltymyksestäsi kiinni. Jos tykkäät pelata nahkapintaisilla hanskoilla niin suosittelen ehdottomasti ostamaan Neumannit. Silikoonipintaisista uudet (puna-mustat) fat pipen hanskat tuntuivat yllättävänkin hyviltä kun niitä kokeilin. Sit on kolmantena vaihtoehtona jenkkifutis hanskat joissa on sellainen c-tack pinta (cutters, nike, under armour). Hanskoja on hieman vaikea suositella kun se on aika maalivahtikohtaista mitkä on kenenkäkin mielestä hyvät.

Itse ehkä suosittelisin joko noita Neumanneja tai sit sellaiset guiden mustat keinonahka hanskat ovat yllättävän hyvät ja halvat n.10 euroa taisivat maksaa prismassa.

Block

Post by Block » 8.9.2012 22:13

Joo, huomasin että maksaakin tuo kypärän kuvionti enemmän kuin luulin. No jos jätän se väliin, niin miten teen perusmaalauksen kypärään? Millaista maalia kannattais käyttää? Miten, miten, miten? Kiitos aiemmasta vastauksesta.

yksinine

Post by yksinine » 8.9.2012 23:13

Riippuu pitkälti siitä mitä tarkoitat "perus maalauksella"?
Jokatapauksessa jos hyvän maalaus jäljen haluat niin ruiskua suosittelen. Ruiskumaalaus esim ammattikouluilla teetettynä ei maksa juuri mitään, myös helppo toteuttaa kotiautotallissa itse.
Ammattikouluilta voi myös kysellä erikoisempia kuviomaalauksia, yleensä pintakäsittely aloilta löytyy sen verran taiteellista porukkaa että luulisi onnistuvan.
Spraymaaleilla saa myös kohtuullista jälkeä aikaiseksi todella helposti, ilman suurempaa työmäärää.
Mihin sitten ikinä päädytkin niin tee pohjat hyvin ja pistä pintaan kiiltävä lakka (kiiltävä lakka suojaa maalipintaa), mikäli kiiltoa et halua kypärän lakkapintaan voit vetää mattalakan kiiltävän lakan päälle jolloin saat kiillon pois.

Post Reply