Ikuisuusprojektina 3D-salibandypeli

Yleistä keskustelua salibandysta.
Post Reply
Times

Ikuisuusprojektina 3D-salibandypeli

Post by Times » 8.2.2006 23:49

Bongasin toiselta salibandyfoorumilta seuraavan mielenkiintoisen aiheen.

Raahelaisella opiskelijalla Jani Juusolalla on haave 3D-salibandypelistä. Ohjelmoijan tarkoituksena on luoda vastine ainoalle olemassa olevalle salibandypelille.

Juusola raportoi blogissaan projektinsa edistymistä, http://triplaj.blogspot.com/ . Tyydymme täällä Orgissa seuraamaan, valmistuuko "ikuisuusprojekti" koskaan.

Iso :thumbup: tälle uroteolle!

Razze

Post by Razze » 9.2.2006 10:42

Olishan se aikaki saada hyvä salibandy-peli..
"Salibandy Rock's!" *Hymy*

Jakke_90

Re: Ikuisuusprojektina 3D-salibandypeli

Post by Jakke_90 » 9.2.2006 15:37

LAINAUS: Iso :thumbup: tälle uroteolle!

Aikamoinen projekti, mutta toivottavasti se onnistuu ni sitten on saatu valmiiksi 3D-Salibandypeli :clap: :voitto: :suomi:

smuli
Site Admin

Post by smuli » 9.2.2006 16:34

Mä olen pessimisti ja realisti.

En jaksa uskoa, että siitä tulee edes valmista.

Lopputuloksenakin olisi joka tapauksessa liian raskas ja käyttömukavuudeltaan epäkäytännöllinen peli.
Työnmäärää kuvaa se että 3-4 hengen harrasteporukka voi käyttää pelin rakentamiseen jopa 5 vuotta ja minä käyttäisin aikaa 3-4 kertaa 5 vuotta eli n. 20v vuotta aikaa.
Yhdelle miehelle liikaa duunia, kuten hän on itsekin hoksannut. Fiksumpaa olisi tehdä kunnon Open Source -projekti johon voisi osallistua monet salibandysta/3d-peleistä kiinnostuneet ihmiset.

Tiimissäkin tälläisen tekeminen olisi haastavaa.

Taitaa viedä tavallisilla koneilla pelkät mallinnuksetkin viikko ellei kuukausit tolkulla aikaa.

Toivottavasti jätkällä riittää pinna todistamaan mun pessimistisyyden vääräksi. :)
---
Matti Nykänen: "Mieluummin poljen omaa mopoani! Mun ei tartte ku tervehtiä noita varpusia, niin ne luulee olevansa puoliksi kihloissa mun kanssa!"

#27#

Post by #27# » 9.2.2006 18:52

Jo pelkissä grafiikoissa tulee olemaan valtava homma, sen perusteella mitä tiedän valokuvaamisesta ja kuvaeditoinnista.

Times

Post by Times » 9.2.2006 19:33

"Ikuisuusprojekti" kuvastaakin hyvin työnmäärää.

Mielestäni tärkeintä ei ole lopputulos vaan ajatus. Ajatus päivänvalon kestävästä salibandypelistä.
Don't Hassel The Hoff

#27#

Post by #27# » 9.2.2006 20:05

Tärkeintä noissa hommissa on se itse tekeminen, joten yhdyn edelliseen.

Razze

Post by Razze » 9.2.2006 20:49

No jos se nyt saadaan valmiiks nii paljo mahollista et joku isompiki firma innostuu ajatuksesta tehä salibandypeli..

Fantti

Post by Fantti » 9.2.2006 20:55

Tuota en oikein allekirjoittaisi.

Salibandylla todella pienet markkinat verrattuna esimerkiksi jääkiekkoon. Salibandypelit eivät varmastikkaan hirveästi jääkiekkopeleistä eroaisi, niin en jaksa uskoa, että jaksettaisiin myyntiin tuoda kahta hyvin samantyylistä peliä, joista vaan toinen myisi - eihän kukaan edes tiedä, kun kaksi, tai kolme salibandypelaajaa nimeltä.

Toisaalta jos joku pohjoismaalainen firma, niin hmm..

Tai sitten lätkäpeleihin pieniä muutoksia ja Pohjoismaihin jotain erikoiserää, mutta jep. En jaksa uskoa.

Razze

Post by Razze » 9.2.2006 20:57

Fantti wrote:Tuota en oikein allekirjoittaisi.

Salibandylla todella pienet markkinat verrattuna esimerkiksi jääkiekkoon. Salibandypelit eivät varmastikkaan hirveästi jääkiekkopeleistä eroaisi, niin en jaksa uskoa, että jaksettaisiin myyntiin tuoda kahta hyvin samantyylistä peliä, joista vaan toinen myisi - eihän kukaan edes tiedä, kun kaksi, tai kolme salibandypelaajaa nimeltä.

Toisaalta jos joku pohjoismaalainen firma, niin hmm..

Tai sitten lätkäpeleihin pieniä muutoksia ja Pohjoismaihin jotain erikoiserää, mutta jep. En jaksa uskoa.
Ajattelinkin jotain pohjoismaista firmaa esim. jostai Ruotsista ku siel salibandy on aika suosittu laji..

Tuoppi

Post by Tuoppi » 9.2.2006 21:26

Razze wrote:
Fantti wrote: Ajattelinkin jotain pohjoismaista firmaa esim. jostai Ruotsista ku siel salibandy on aika suosittu laji..
Jep. Ruotsissa säbä on jo ohittanut koriksen, lentopallon ja käsipallon yleisömäärissä. Luulisi että joku siellä keksis alkaa tekemään salibandypeliä.

Toisaalta, onko käsipallostakaan tehty peliä?

#27#

Post by #27# » 9.2.2006 22:31

Toisaalta esim EA:lle salibändypelin tekeminen olisi erittäin helppoa. Jääkiekkopelejä voisi käyttää paljon hyödyksi ja myös fifasta olisi apua...

Kipe_90

Post by Kipe_90 » 9.2.2006 22:58

#27# wrote:Toisaalta esim EA:lle salibändypelin tekeminen olisi erittäin helppoa. Jääkiekkopelejä voisi käyttää paljon hyödyksi ja myös fifasta olisi apua...
Eikö EA ole amerkkailainen firma? Vai olenko väärässä? Amerikassa ei salibandy kovin tunnettua ole, että koitappa mennä sinne sanomaan että "Hei tehkää säbä peli". Sieltä voi tulla pari kertaa "What the hell?" :D .

Times

Post by Times » 9.2.2006 23:06

Kipe_90 wrote:Eikö EA ole amerkkailainen firma? Vai olenko väärässä? Amerikassa ei salibandy kovin tunnettua ole, että koitappa mennä sinne sanomaan että "Hei tehkää säbä peli". Sieltä voi tulla pari kertaa "What the hell?" :D .
Ennen makea ja Jäm Tiimiä. Kyllä vastaus todella olisi "What the hell?" Eihän ne suomea osaa.

Yhden yksityisen opiskelijan projektista ei kannata nostaa vielä suurta meteliä. En kuitenkaan tyrmää ajatusta, miksei joku pieni suomalainen tai ruotsalainen pelifirma voisi ottaa työkseen salibandypelin kehittämistä. Mistään EA:sta tai muusta yhtä merkittävästä lafkasta ei kannata tässä yhteydessä edes haaveilla.

smuli
Site Admin

Post by smuli » 10.2.2006 12:02

Markkinatalouden aapinen:

Kun edes aloitetaan miettimään projektia jossa tehdään peli, pitää miettiä mikä se mahdollisimman kohde yleisö.

Tässä tapauksessa kohteena olisi 99%:sti salibandysta fanaattisesti kiinnostuneet < 30 v salibandyn harrastajat.

Niitä on varmaan suomessa joitain kymmeniätuhansia.

Ehkä 10% olisi innostunut ostamaan pelin joten potentiaalinen ostaja ryhmä olisi laskettavissa tuhansissa.

Eli kaupallisesti katsottuna 'forget it'. Kulttipeliksi siitä tietysti olisi jos toteutus on erinomainen, käyttöliittymää ja pelaamista myöten, grafiikkoja unohtamatta. Kaupallinen hyöty jäisi hyvinkin marginaaliseksi.

Joukko suomalaisia/ruotsalaisia salibandy fanaatikkoja, joilla on kokemusta mallintamisesta, ohjelmoinnin eri osa-alueista, projektin läpi vetämisestä, grafiikan tekemisestä ja peliälyn tekemisestä voisi onnistua tässä projektissa.

Jotta sä saat tän salibandyn sielun johonkin tietokonepeliin, niin varmasti on kyseessä monen vuoden projekti, ihan kunnon rutinoituneella tiimilläkin.

Tänä päivänä aika ajaa näiden pelimoottorien (engine) ohi hirveällä vauhdilla joten monen vuoden projektit kaatuu omaan mahdottomuuteensa.

Enkä mä mikään pessimisti ole vaan realisti!
---
Matti Nykänen: "Mieluummin poljen omaa mopoani! Mun ei tartte ku tervehtiä noita varpusia, niin ne luulee olevansa puoliksi kihloissa mun kanssa!"

Post Reply