Parhaat laulunsanat

Urheilua, musiikkia, miksei jotain muutakin? Keskustelua aiheesta kuin aiheesta.
Post Reply
Juntunen

Parhaat laulunsanat

Post by Juntunen » 7.8.2004 17:56

Tässä Zen cafe:ta kuunnellessa tuli mieleeni tälläinen keskustelunaihe, eli laulunsanat. Laittakaapa tänne joitakin hyviä. Niiden ei tarvitse olla mitään hienoja filosofisia mietteitä, eikä niissä edes tarvitse olla mitään järkeä. Kunhan ne panevat sinut miettimään. .jotain. :)

Itse laittaisin tänne listalle ehdottomasti Zen cafen. Itse laulunsanoja en nyt viitsi laittaa, koska niitä hyviä löytyy useammastakin kappaleesta, ehkä sitten myöhemmin laitan ne "parhaat". Zen cafe on sillä tavalla aika erikoinen yhtye, että siitä joko tykkää tai ei.

Toivoisin tähän paljon vastauksia, koska hyviä laulunsanoja on niin paljon, että niistä saa paljon hyvää keskustelua aikaan. Varsinkin kotimaisista laulunsanoista olisi mukava puhua.

Ja eikun kirjottamaan!

Statisti

Post by Statisti » 7.8.2004 21:03

Knockin' on heavens door... (Guns n' Roses)
Aint it fun... (Guns n' Roses)
Life is life... (Opus)
Right now... (Van Halen)
Elämä on parempi takaperin

mettäpöyröö
Ylläpito

Post by mettäpöyröö » 7.8.2004 21:03

Noh, ensiksi haluaisin kommentoida Zen Cafesta, että musiikissa ei hirveämmin ärsyttäviä piirteitä ole, mutta jotenkin nuo laulujen sanat särähtävät minulla kummasti korvaan. Kai siinä on haettu jonkinlaista nerokkuutta kaikkine metaforineen jne. mutta mielestäni ei se oikein siihen musiikkiin sovi.
Egotrippi - matkustaja. Tässä biisissä sanat eivät välttämättä ole mitenkään erikoisen hyviä, vaan itse pidän sanojen "rytmityksestä". Sanat eivät ikäänkuin loksahda paikoilleen, vaan niiden kuuluu kuulostaa vähän hakevimmilta.

Noh, tulipas taas sekavaa ja mukaviisasta tekstiä :D
Flatulo Ergo Bovum

Jäm Tiim

Post by Jäm Tiim » 7.8.2004 21:21

Matti Nykänen: Elämä on laiffia. En ole kuullu kyseistä biisiä mutta jos joku tuollaisen lauseen kaikessa tyhmyydessään keksii niin ei laulun sanat voi huonot olla.
My fake plants died because i did not pretend to water them

Juntunen

Post by Juntunen » 7.8.2004 22:43

mettäpöyröö wrote:Noh, ensiksi haluaisin kommentoida Zen Cafesta, että musiikissa ei hirveämmin ärsyttäviä piirteitä ole, mutta jotenkin nuo laulujen sanat särähtävät minulla kummasti korvaan. Kai siinä on haettu jonkinlaista nerokkuutta kaikkine metaforineen jne. mutta mielestäni ei se oikein siihen musiikkiin sovi.
Egotrippi - matkustaja. Tässä biisissä sanat eivät välttämättä ole mitenkään erikoisen hyviä, vaan itse pidän sanojen "rytmityksestä". Sanat eivät ikäänkuin loksahda paikoilleen, vaan niiden kuuluu kuulostaa vähän hakevimmilta.

Noh, tulipas taas sekavaa ja mukaviisasta tekstiä :D
Joo, tota mä just tarkotin, et joko Zen Cafen biisien sanat kuulostaa hyvältä, tai sit ne "särähtää korvaan".. :) Et oo ensimmäinen, jonka oon kuullu sanovan noin..

Kun laitatte tänne niitä lauluja, niin laittakaa joku pätkä niistä hyvistä laulunsanoista, mä en ainakaan tunnista noista, mitä tonne on laitettu lähes mitään..

Zen cafe: Todella kaunis
"Me kohtaisimme aina silloin kun on tärkeää
se, ettei kukaan häiritse tai pääse käskemään.
Me antaisimme toisillemme hiljaisuuteen syyn
niin sinä ostat aikaa siis ja minä sitä myyn
Olet todella kaunis, elät vain yhden kerran
olet todella viisas, elät vain hetken verran..........
......Me pystyisimme toisillemme ihmeen tekemään
jos sinä pystyt niin kuin minä pystyn näkemään."

Joo, myönnän. Tossa ei ollu mitään järkee. Mut kyllä noikin sanat kuulostaa hienoilta ja pakko kunnioittaa sitä, joka ne on keksiny. :)
Tietysti ne kuulostaa paljon paremmalta jos on kuullu sen laulun, eikä vaan tosta luettuna.

Bon Jovi: Ugly
"If you could see yourself like others do
You´d wish you were as beautiful as you."

Viisaasti sanottu. :)

Thierry

Re: parhaat laulunsanat

Post by Thierry » 8.8.2004 01:43

Juntunen wrote:Tässä Zen cafe:ta kuunnellessa tuli mieleeni tälläinen keskustelunaihe, eli laulunsanat. Laittakaapa tänne joitakin hyviä. Niiden ei tarvitse olla mitään hienoja filosofisia mietteitä, eikä niissä edes tarvitse olla mitään järkeä. Kunhan ne panevat sinut miettimään... ...jotain. :)

Itse laittaisin tänne listalle ehdottomasti Zen cafen. Itse laulunsanoja en nyt viitsi laittaa, koska niitä hyviä löytyy useammastakin kappaleesta, ehkä sitten myöhemmin laitan ne "parhaat". Zen cafe on sillä tavalla aika erikoinen yhtye, että siitä joko tykkää tai ei.
Itse niin ikään tykkään Zen Cafesta. Levyjä löytyy kolme tai neljä kappaletta, taitaapi olla kolme, joista yksi on tuo kokoelma "Jättiläinen", joka sisältää kaksi CD:tä ja koostuu lähinnä suosituimmista Zen Cafen biiseistä.

Sanoitukset ovat mitä mainioimpia ja itse arvostan Samuli Putron (Zen Cafen sanoittaja ja laulaja) todella korkealle. Zen Cafen sanoitukset ovat todella luovia ja inspiroivia.

Suomesta jos muita hyvään lyriikkaan erikoistuneita bändejä etsitään, niin kuulemma ainakin Liekki ja Absoluuttinen nollapiste ovat tällaisia, itse olen molempia kuullut vain parin biisin verran.

Putrolle ja Zen Cafelle :tuoppi: :thumbup:
"Yks toimittaja sano mulle et me soitetaan keikoilla playbäkkinä, se toimittaja on ite playbäkki" -Matti Nykänen

make

Post by make » 8.8.2004 13:13

YUP on aika pop jos sanotuksia etitään, laulaja heppu jonka nimeä en muista (oisko ollu Martikainen) on sanotellut paljon muillekkin esim. Timo Rautiaselle paljon loistavia juttuja

HandODoom

Post by HandODoom » 8.8.2004 13:40

Sanotuksiltaan Ruotsalaiset In flames ja Dark Tarnquillity ovat kyllä loistavia, kuten biisit Lethe, Damage done, Only fot he weak yms. Loistavia sanoituksia näiltä orkestereilta löytyy.

Loppuun siteeraus misfitsiltä, joka on minusta hauska " If i cut off your arms and cut off your legs. Would you still love me?" En muista biisiä, mut hauskaa oli

Sit viellä Suomi genreä, avaimen punainen tiili on kans jees
Olettamus on kaikkien munausten äiti

Leuka pystyyn ja kohti uusia pettymyksiä

"Koko maailma on lähtenyt pois! Viime yönä kaikki hyppäsivät hautoihinsa ja vetivät maata peitoksi!" - J.G. Ballard -

Jäm Tiim

Post by Jäm Tiim » 8.8.2004 14:16

Se YUP:n laulaja on Jarkko Martikainen.
My fake plants died because i did not pretend to water them

Times

Post by Times » 8.8.2004 14:58

Suomalaisista sanoittajista Jarkko Martikainen nousee todella korkealle. Kiinnostuin hänestä ja YUP:stä televisio-ohjelma Hotelli Soinnun (?) kautta. Jos vielä muistatte, niin pari vuotta sitten Yleltä tuli kyseinen ohjelma, jonka ideana oli tehdä uusi biisi jokaisen jakson aikana. Martikainen kehitti ohjelmassa nerokkaan laulun 'Passiivinen vastarinta'.

Sanoittajista on nostettava esille myös Heikki Harma. Paremmin Hectorina tunnettu muusikko on jättänyt ainakin minuun lähtemättömät jäljet. Kun muistelen omaa elämääni kymmenen vanhana, Hector näytteli suurta roolia silloisessa musiikin kuuntelussa. Kuuntelen miestä yhä edelleen, mutta nykyään enemmän sen takia, että minulla oli tapana tehdä niin nuorempana.

Myös Sir Elwoodin Hiljaiset Värit ovat onnistuneet usean biisin lyriikassa. Taitaa olla niin, että kaikki sanoitukset tulevat Lehdeltä (etunimi ?).
Don't Hassel The Hoff

mettäpöyröö
Ylläpito

Post by mettäpöyröö » 8.8.2004 15:38

Aika nerokkaat sanat on Samuli Edelmanin Karavaanari -laulussa.
"Siili jää renkaan alle. -Vatsa kurnii! huutaa Kalle. Liinat kiinni, hiilet tuokaa. Siili grilliin, taas on ruokaa."
Pitääkö muuta sanoa :D
Flatulo Ergo Bovum

Statisti

Post by Statisti » 8.8.2004 15:48

mettäpöyröö wrote:Aika nerokkaat sanat on Samuli Edelmanin Karavaanari -laulussa.
"Siili jää renkaan alle. -Vatsa kurnii! huutaa Kalle. Liinat kiinni, hiilet tuokaa. Siili grilliin, taas on ruokaa."
Pitääkö muuta sanoa :D
Siinä piisissä on ihan mahtava soundikin. :D
Elämä on parempi takaperin

lerssi

Post by lerssi » 8.8.2004 17:11

guns n roses - don't cry ja patience ois must aika vahvoi tähä kyl kans !!

Makkari

Post by Makkari » 8.8.2004 22:07

AC/DC:n "Rock 'n' Roll Singer"-biisistä:

Well you can stick your nine to five livin'
And your collar and your tie
And stick your moral standards
'Cause it's all a dirty lie
You can stick your golden handshake
And you can stick your silly rules
And all the other shit
That they teach to kids in school

Ja sitten legendaariset just a sweet carolina just a rocking little mama, well leave me baby in old alabama, rockin in the evening when the sun goes down... mitä siinä nyt on, nerokasta lyriikkaa Hurriganesin Get Onista.

Ja Zen Cafesta sen verran että särähtää korvassa joka kerta kun tuo bändi mainitaankin.. Edes The Rasmus, Maija Vilkkumaa, Red Hot Chili Peppers tai Anna Eriksson ei saa mua kärsimään yhtä paljon.. Ja tota soitetaan radiossa aargh! Töpseli pois Prrkle!!
:twisted:
Kyllä, olen tänään kuullut Zen Cafen biisin. Siinä oli jotaan harri on tehnyt itsestään pellen, harri on tehnyt itsestään pellen, harri on tehnyt itsestään pellen, harri on tehnyt itsestään pellen... huhhuh!

Niin, eiköhän ole parasta antaa kitaran puhua. Ihmisääni ei ole mikään instrumentti. laulu on sellasta säestystä vaan, siis paitsi jos laulaa hyvin :wink:

Times

Post by Times » 8.8.2004 22:21

Makkari wrote: Kyllä, olen tänään kuullut Zen Cafen biisin. Siinä oli jotaan harri on tehnyt itsestään pellen, harri on tehnyt itsestään pellen, harri on tehnyt itsestään pellen, harri on tehnyt itsestään pellen... huhhuh!
Harrista tuli mieleen Klamydia ja yhtyeen biisi 'Harri'. Useimmat Klamydian biisit ovat punkin tusinatavaraa: sävellys ala-arvoista aivan kuten sanoituskin. Tähän kategoriaan kuuluu myös tuo mainitsemani Harri-biisi.

Muutamia helmiä Klamydialta kuitenkin löytyy. Nämä ovat punk-genren tapaan kapinoivia ja yleismaailmallisia arvoja kyseenalaistavia kipaleita. Samaan hengenvetoon lisättäköön, että bändiltä löytyy myös todella hauskoja, mutta varsin turhanpäiväisiä lyriikoita. Paras esimerkki tällaisesta kappaleesta on 'Kaamee työtaisto'.
Don't Hassel The Hoff

Post Reply