Pelaajaporssi.Net - Salibandy.Org

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 163 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Kalastus
ViestiLähetetty: 9.6.2005 13:26 
Poissa
Ylläpito

Kuten jo jossakin päin foorumia taisin jo luvatakin, ajattelin nyt avata täysin kalastukselle pyhitetyn topicin.
Täällä saa keskustella kalastuksesta missä tahansa muodossa; kalastusvälineistä ja -tavoista, omasta onkimisesta, kalastuksen nykytilanteesta, elämyksistä kalastuksen yhteydessä tai vaikkapa siitä naapurista, joka varastaa aina kalat kesämökin katiskasta.
Itse luultavastikin aion kirjoitella tänne erikoisista tilanteista, reissuista tai saaliista. Jääkööt nähtäväksi, kuinka kesälomalla ehtii (lue: viitsii).

Nyt ilmojen lämmettyä ja vapaa-ajan lisäännyttyä miltei joka päivä olen käynyt kalassa ongella tai virvelillä. Aika huonosti Nurmonjoesta on tähän mennessä noussut haukea ja ahventa (juuri muuta kalastuksen arvoista kalaahan siellä ei juuri ole), mutta esimerkiksi ahvenen kutu on täällä vasta aluillaan, ja kesähelteillä sitä luultavasti alkaaa jigeillä nousemaankin. En ole vielä varsinaisia kalareissuja tehnyt, mutta monta kertaa olen käynyt miltei takapihalla virtaavalla joella kalassa. Virvelöinnin tuloksena tähän mennessä vaivaiset 9 hauen puikkaria ja kaksi ahventa.
Onkimassa olen käynyt läheisessä koskessa ja sieltä pikkukalaa saa vetää niin paljon kuin vain viitsii. Joskus saattaa koukkuun napsahtaa puolikiloinen tai suurempi lahnakin!
Nykyiset kalastusvälineeni ovat 6m pitkä teleskooppionki+lyhyt viritelty koskionki+UL-virveli+vanha hauenkalastusvirveli+pari pakillista eriaisia pääasiassa matalauintisia uistimia ja muita kalastusvälineitä (koukunteroittimia, puukkoja ym.).
Mainitakoon vielä, että ennätyskala on 6,4kg painanut hauki 3,4kg kestävällä UL-siimalla (UL=UltraLight), joka on tarkoitettu lähinnä ahventen narraamiseen.

Minkäslaisia kalastuskokemuksia muilla forumisteilla on?

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 9.6.2005 19:04 
Poissa

Itse olen ollut Välimerellä kalastamassa ja kyllähän siitä lätäköstä kalaa irtoaa. Kuitenkin itse pidän enemmän kalan syömisestä...

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 9.6.2005 19:19 
Poissa

Lainaa:
Minkäslaisia kalastuskokemuksia muilla forumisteilla on?

No viime kesän perusteella huonoja kokemuksia, mutta olen mä joskus sitä kalaa saanutkin.
En ole mikään himo kalastaja enkä luokkitele itseäni kalastuksen harrastajaksi, mutta kyllä sitä mökillä tulee välillä kalaan lähdettyä.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 9.6.2005 19:36 
Poissa

Costa del Oro kirjoitti:
Kuitenkin itse pidän enemmän kalan syömisestä...

Olen Costan kanssa samoilla linjoilla. Syöminen sujuu multa huomattavasti paremmin. Mökillä itse savustettuna tulee parasta jälkeä.

Enpä miellä itseäni kalamieheksi. Lähden mielelläni kyllä reissuille mukaan, mutta jätän omat tamineet suosiolla kotiin. Hyvässä seurassa, mukavassa paikassa sitä istuu pidemmänkin aikaa tylsistymättä. Lapissakin on tullut käytyä useamman kerran "kalassa". Kavereiden räpiköidessä märässä koskessa nautin itse nesteitä sisäisesti kuivalla maalla. Illat kruunasi aina maittava kala-ateria.

Väitän, että olen nähnyt kalastusreissujen parhaimman puolen ilman onkeakin.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 9.6.2005 20:36 
Poissa

Olen muutamana viimevuonna kalastellut "liipillä" ruutanoita kotini piha-altaaseen.
Aiemmin on tullut tutuksi kaikenlaiset muutkin kalastustavat=o)

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 10.6.2005 17:46 
Poissa
Site Admin

Kaikkien hauki-vaiheiden yms ennätyskalojen metsästyksen jälkeen olen siirtynyt viime vuosina lähinnä UL-kalastukseen (Ultra Light).

Kesän kynnyksellä jokiin nousevat lahnatkin ovat kovin haasteellisia hinata ylös, kun UL kamoilla niitä metsästelee.

Ennätyshauki on tullut vetouistelemalla, painoa oli n. 5 kiloa.

Muut ovat olleet keskikokoisia peruskaloja; ahventa, taimenta, särkeä, lahnaa, kirjolohta jne. Oikea lohi on vielä jäänyt saamatta.

Pitänee joku päivä suunnata Tenolle kokeilemaan onnea. Siinä olis yksi haave.

Suosittelen kokeilemaan UL:aa. Tulee kummasti uutta piritystä kalastukseen. Enimmäkseen käytän syöttinä erilaisia jigejä.

Sveitsin fisut on vielä nostamatta, johtuen paikallisista kalastuslaeista jne. Byrokratia rules. ;)

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 10.6.2005 18:14 
Poissa
Ylläpito

smuli kirjoitti:
Suosittelen kokeilemaan UL:aa. Tulee kummasti uutta piritystä kalastukseen. Enimmäkseen käytän syöttinä erilaisia jigejä.

Sama juttu.
Mielestäni on kalastus on paljon mielekkäämpää, kun sen 1½kiloisen hauen kanssa saa taistella kunnolla kokoajan peläten, että pian se katkaisee siimat, kuin että puikkareita vedetään rannalle minkä jaksaa 0.30-0.40mm punotuilla tai 0.40-0.50mm monofiilisiimoilla.
UL-virveli on tosiaan näppärä ahvenen ja pienemmän hauen jiggailuun.
Lainaa:
Kesän kynnyksellä jokiin nousevat lahnatkin ovat kovin haasteellisia hinata ylös, kun UL kamoilla niitä metsästelee.

?
Oikeinko UL-virvelillä lahnoja jahtaat arvon herra Smuli? Eikös siinä touhussa ole aika epätodennäköistä, että lahna ottaa/jää kiinni?
Lahna muuten on kova taistelija niin ongen päässä kuin virveliinkin sattuessaan. Osaa käyttää suurta pinta-alaa hyvin hyödykseen väsytettäessä.

Mutta, nyt lähden kalaan.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 10.6.2005 18:44 
Poissa
Site Admin

mettäpöyröö kirjoitti:
Oikeinko UL-virvelillä lahnoja jahtaat arvon herra Smuli? Eikös siinä touhussa ole aika epätodennäköistä, että lahna ottaa/jää kiinni?
Lahna muuten on kova taistelija niin ongen päässä kuin virveliinkin sattuessaan. Osaa käyttää suurta pinta-alaa hyvin hyödykseen väsytettäessä.

Mutta, nyt lähden kalaan.

Juu, ul:lläpä hyvinkin. Itselläni toimi parhaiten suomessa lahnajoissa sellainen iso tummanpunainen toukka, pitkä pötkö. Siihen iski niin ahvenet kuin lahnatkin.

Ehdottomasti paras oli surviaissääsken kopio, joka oli pieni punainen luikero. Siihen iski kaikki fisut, särjestä aina isoihin haukiin.

Mutta sitten tämä eräs kalastusliike (wobbler) päätti, ettei jigit ole enää in ja katosi suurin osa jigeistä valikoimista, prkl. Niitä ku jostain löytäisi niin ostaisin monen vuoden varaston.

Lahnoja varten sitä piti vaan uittaa siellä ihan pohjamudissa ja nypytellä hissukseen. Tämä siis toimi minulla muta/savipohjaisissa joissa. Muunlaisia ei tuolla Espoon suunnalla oikein olekkaan, ellei lähde yläjuoksuille.

3 viikon päästä pääsen lomille 3 viikoksi ja tarkoitus olisi taas kalastella p-karjalassa. Koitajoelle, Vaikkojoelle, Pieliselle jne.

Kalaonnea!

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 10.6.2005 22:45 
Poissa

kalastus on lähellä sydäntä ja sitä on tullut menneinä kesinä harrastettua enemmältikin. Mutta tällä hetkellä on se suurin polte hävinnyt hommasta. Ei enää niin hirveästi tuo perhokalastuskaan enää innosta. Jiggaus ja vetouistelu on niitä minun lajeja.
Tänä vuonna en ole kerennyt käymään oikein vielä kertaakaan kunnolla uistelemassa, mutta huomenna pitäs lähtee.
Jiggaamassa olen pari kertaa kerennyt käymmään ja saalistakin on tullut, joku kymmenen kappaletta mittakuhia(väh. yli 40 cm) pienempiä paljon, sitten muutama hauki isoin pari kiloa. Ja sitten ahvenia on muutamia tullut.
Huomenna sitten jos koko yön olisi kalassa ja saalistakin olisi odottettavissa.

Kalastus peilityynellä järvellä auringon laskiessa ja siiman päässä joku isomman puoleinen kuha.. pakko tykätä!

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 11.6.2005 13:15 
Poissa
Ylläpito

smuli kirjoitti:
Kalaonnea!

Aijai. Kalastajalle ei saa koskaan toivottaa kalaonnea, vaan hänelle tulee toivottaa "Kireitä siimoja!".
Vissiin joku taikauskoinen käsitys.
Enpä tosin ole ikinä nähnyt ERÄ-lehdessäkään, että olisi toivoteltu kalaonnea, vaan aina noita kireitä siimoja.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 11.6.2005 14:04 
Poissa
Site Admin

Höpö höpö, mä toivotan aina kalaonnea enkä kireitä siimoja. Liikaa tullut tutuksi noi 'partahauet'. :P

Juu, HP01 puhuu asiaa.

Aurinko laskemassa, kalat loiskii kaislikossa ... yön hiljaisuus alkaa lähestyä ... ilmassa tuoksuu savu ja kesä ... kaukana kukkuu käki ... kunnes vavassa tärähtää! Ja siitä alkaa spekuloiminen väsyttäessä, että 'nyt on iso kiinni!' ja ilma värähtää ja suu käy kuin Tikkasella ... 'Eipähän tartte tänään sitten syödäkkään tota hk:ta!!!' ... Kesä parhaimmillaan. :)

Tota ERÄ lehteä tuli tilattua ja luettua vuosikaudet. Mikähän äijjä se olikaan, sellanen isomman puoleinen heppu ku kävi aina joka paikassa vetämässä kauheet läjät haukia ylös. Se tais käyttää enimmäkseen sitä ihme puikula vaappua jonka nimeä en muista. Tosin sille äijälle oli ihan sama, mitä pisti ku aina se veti kalaa ylös ku siimaa. Enpä muista sen äijjän nimeä.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 11.6.2005 14:29 
Poissa

smuli kirjoitti:
Aurinko laskemassa, kalat loiskii kaislikossa ... yön hiljaisuus alkaa lähestyä ... ilmassa tuoksuu savu ja kesä ... kaukana kukkuu käki ... kunnes vavassa tärähtää!ilma värähtää ja suu käy kuin Tikkasella ...

Tuo kuulostaa lähinnä juhannus bileitten jälkimainingeilta.... tai sit mä oon taas nukkunu liian vähän....

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 15.6.2005 13:32 
Poissa
Ylläpito

Eilen kalassa tapahtunutta:
Noin puolen tunnin ajomatkan päässä hyvässä hauki-, taimen ja kirjolohipaikassa ehdin heittää muutaman kerran, kunnes siima meni täydelliseen takkuun. Siima oli pakko katkaista, ja valitettavasti siimasta tuli liian lyhyt uistinten heittelemiseen.
Koko päivä meni pilalle, prkl.

Nyt pitäisi löytää Trilenen 0.22m monofiilia (kestävyys 4,6kg), mutta eipä tätä tiettyä siimaa aivan joka kaupasta löydäkään. Pitänee lähteä Keskiselle Tuuriin kalastusvälinereissulle 66km päähän.

Ja vielä loppuun sanottakoon, että tämän kesän tähän mennessä suurin hauki (vaivaiset 1,4kg) iski Rapalan 11cm Jointediin värinä FT. Monta tärppiä ollut jo, mutta koukut teroitettuani heti jäi kiinni.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 17.6.2005 22:02 
Poissa

no nytten on tullut tehtyä virallinen uistelu kauden avajais reissu. Eli kotiin palasin siinä yhden maissa yöllä. Ja saalis oli 4 kappaletta mitta kuhia n. 37-42 cm , takaisin kasvamaan, useita pienempiä kuhia, muutama hauki ja ahven.

Mitä mieltä muut ovat siitä että kuhan alamittaa tulisi korottaa nykyisesta 37cm vähintään 40cm mielummin jopa 45 cm.
Aluksi kalasaaliit pienenisivät, mutta muutamassa vuodessa järviemme kuha kannat kasvaisivat huimasti. Joissakin järvissä alamittoja on jo nykyisin nostettu. Itse en henkilökohtaisesti ota alle 40cm kuhia ja sen ylimeneviäkin tarkasti harkitsen.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 18.6.2005 15:45 
Poissa
Ylläpito

Sanokaas mulle hyviä kala paikkoja täältä helsingistä!

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 163 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

MAINOS

Haluatko mainostaa tässä? Ota yhteyttä smuli(at)salibandy.org