vinkkejä lavan käyristykseen-

Post Reply
The_Hate

vinkkejä lavan käyristykseen-

Post by The_Hate » 21.3.2010 20:31

Elikkä tässä osiossa voi laittaa vinkkejä muille lavan käyristys tekniikoista. Itselläni on Fat pipe pure soft lapa, ja kun lämmitän kuumailma puhaltimella sen lämpimäksi, rupean vähän vääntämään käyrää lapaan, sitten 3 minuuttia kylmässä vedessä samassa asennossa. Käyristyksen jälkeen näyttää että tuli mahtava, mutta kun katsoo seuraavana aamuna lapa on taas suora. Mitä teen ettei se suorenisi niin nopeasti? :) -kiitos-
Made in Finland by Fat Pipe!

mettäpöyröö
Ylläpito

Re: vinkkejä lavan käyristykseen-

Post by mettäpöyröö » 21.3.2010 20:59

Vaikea sanoa, missä teet väärin, mutta tärkeimmät pointit käyristämisessä ovat nämä:

1. Lavan lämmittäminen - Lämmitä lapa (tai lavan kohdat) mahdollisimman kuumaksi kuitenkaan sulattamatta lapaa. Tällöin lapa on löysä ja sitä on helppo muotoilla.

2. Lavan jäähdyttäminen - Jäähdytettäessä lavan käyristystä pitäisi pitää koko ajan siinä asennossa, johon sen toivoisi jäävän. Lapaa pitää jäähdyttää niin kauan ja niin kylmässä vedessä, että lavan sisimmätkin osat jäähtyvät kunnolla.

The_Haten tapauksessa tilannetta vaikeuttaa soft-materiaali, jonka käyristäminen on yleisesti ottaen hieman hankalempaa. Lisäksi jos lapaa käyristää useasti, se löystyy eikä säilytä enää niin hyvin muotoaan.

Mikäli em. pointit eivät auta mitenkään asiaa, kannattaa käyristysvaiheessa taittaa lapaa sen verran yli, että yön aikana kun lapa suoristuu, saataisiin haluttu käyrä.
Flatulo Ergo Bovum

jukkis

Post by jukkis » 21.3.2010 21:06

Kannattaa kokeilla kiehuvaa vettä.Joillain valmistajilla on jopa suositeltu kiehuvalla vedellä käyristämistä.

-Runeboy-

Post by -Runeboy- » 21.3.2010 21:13

mettäpöyröö wrote:Vaikea sanoa, missä teet väärin, mutta tärkeimmät pointit käyristämisessä ovat nämä:

1. Lavan lämmittäminen - Lämmitä lapa (tai lavan kohdat) mahdollisimman kuumaksi kuitenkaan sulattamatta lapaa. Tällöin lapa on löysä ja sitä on helppo muotoilla.

2. Lavan jäähdyttäminen - Jäähdytettäessä lavan käyristystä pitäisi pitää koko ajan siinä asennossa, johon sen toivoisi jäävän. Lapaa pitää jäähdyttää niin kauan ja niin kylmässä vedessä, että lavan sisimmätkin osat jäähtyvät kunnolla.

The_Haten tapauksessa tilannetta vaikeuttaa soft-materiaali, jonka käyristäminen on yleisesti ottaen hieman hankalempaa. Lisäksi jos lapaa käyristää useasti, se löystyy eikä säilytä enää niin hyvin muotoaan.

Mikäli em. pointit eivät auta mitenkään asiaa, kannattaa käyristysvaiheessa taittaa lapaa sen verran yli, että yön aikana kun lapa suoristuu, saataisiin haluttu käyrä.
Puret on MB ellei ole ensi kauden
Vaisumassu wrote:Hei!
Huomasin tuossa foorumeille liittyessäni että nimesi alkuosassa on sana "Rune" ja ajattelin että josko pelaisit intternetti -peliä nimeltä RuneScape. Minulla on siellä oma nimimerkki ja hahmo ja olen pelannut jo kaksi vuotta.
Kiva tavata runeskeippaajia täältä foorumeiltakin! Voidaan vaikka joskus mennä harjoittelemaan ihan tonne runeskapemaailman puolelle :)

mettäpöyröö
Ylläpito

Post by mettäpöyröö » 21.3.2010 21:16

-Runeboy- wrote:
mettäpöyröö wrote:The_Haten tapauksessa tilannetta vaikeuttaa soft-materiaali, jonka käyristäminen on yleisesti ottaen hieman hankalempaa.
Puret on MB ellei ole ensi kauden
Ok. Itse uskoin alkuperäistä kirjoittajaa.
The_Hate wrote:Itselläni on Fat pipe pure soft lapa
Oli miten oli, soft-materiaalissa käyrää on vähän vaikeampi saada pysymään.
Flatulo Ergo Bovum

Freshly

Post by Freshly » 21.3.2010 21:19

Mutta eikös tämänkauden musta ole soft? Vai onko FatPipen sivuilla virhe?

The_Hate

Post by The_Hate » 22.3.2010 16:11

09-kauden freeride pure, ja ainakin luki soft fat pipen sivuilla, ja on toffeen värinenkin tuo lapa, mutta tiedä niitä, ja kiitos vinkeistä pitääpi kokeilla heti :) <3.
Made in Finland by Fat Pipe!

CBX

Post by CBX » 23.3.2010 01:00

Hei Mettäpöyröö,

Oon saanut käsityksen, että sulla on kokemusta Exelin MB Megalomaniaceista.
Pelaat varmaan aika suoralla lavalla, mutta ootko ikinä yrittänyt tosissas käyristää sitä?
Oon itse pelannut FatPipella, ja nehän on kaikki Purea lukuunottamatta maailman tottelevaisimpia lapoja. Kun ne käyristää johonkin niin ne pysyy muodossaan kunnes joku astuu päälle.
Mulle on muutaman epätoivoisen yrityksen jälkeen alkanut syntyä sellainen mielikuva, että Exelin MB materiaali sulaa ennen kuin suostuu pehmenemään riittävästi, ja että silloin kun sen saa vihdoin käyristettyä, se palautuu takaisin.
Onhan sillä hyvä syötellä ja pallotuntuma on parempi kuin missään, mutta nolottaa kun ekaluokkalaiset joita valmennan saa nostettua pallon lämärillä korkeammalle minibandymailoillaan kuin mä mun uudella Exelillä. Miten saan laitettua peiliä siihen? Tallominenkaan ei auta kun se aina vääntyy takaisin just siihen missä oli ennen päälle astumista. En oo kyllä kovin montaa kertaa tuota kokeillut.
Pitääkö sitä vaan kuumentaa niin että se melkein sulaa ja sitten vääntää aivan järkyttävä koukku että se sit palautuu sen 95% takaisin ja jää sopivaksi?

Muutkin saa vastata jos uskoo tietävänsä mua paremmin.

Niin siis oon kyllä käyristellyt mailoja ennenkin, ja lämmitin Megalomaniaciakin varmasti riittävästi, mutta se silti palautui just siihen mistä se lähti. Pitääkö siinä tehdä jotain erilailla vai vaan käyttää reilusti enemmän voimaa kun vääntää sitä?

jukkis

Post by jukkis » 23.3.2010 11:21

CBX ootko kokeillu kiehuvalla vedellä?Ton oon huomannu myös,että Unarin lavat pysyy aika hyvin käyristyksessään.Muistaakseni mitä ite oon megaloita taivutellu,niin lähelle sulamispistettä saa lämmittää.

mettäpöyröö
Ylläpito

Post by mettäpöyröö » 23.3.2010 19:38

CBX wrote:Hei Mettäpöyröö,

Oon saanut käsityksen, että sulla on kokemusta Exelin MB Megalomaniaceista.
Pelaat varmaan aika suoralla lavalla, mutta ootko ikinä yrittänyt tosissas käyristää sitä?
Kumma juttu. Itselläni ei ole koskaan ollut ongelmia MB Megalomaniacin käyristämisen kanssa, vaan paremminkin soft-materiaalin kanssa on joutunut taistelemaan eniten - niin Exelin kuin Fat Pipenkin kanssa.

Olen pääsääntöisesti käyristänyt MB megaloja seuraavalla tyylillä:

- Lämmitys hellan päällä kohdistaen kuumuus sille alueelle, jota halutaan käyristää. Esimerkiksi jos haluan taittaa lapaan peiliä, lämmitän lavan tyvipäätä aina varren ja lavan liitoskohdasta lavan pohjaan asti. Itselläni ei ole ollut ongelmia sulamisen kanssa, vaan materiaali on kyllä notkistunut ihan riittävästi ilman, että lapa olisi ollut vaarassa sulaa. Johtuisikohan tämä siitä, että hellan päällä käyristettäessä lämpö jakaantuu tasaisemmin ja hitaammin kuin esimerkiksi kuumailmapuhaltimella?

- Jäähdytys juoksevan veden alla lavan käyristystä kädellä painaen. Lapaa kannattaa jäähdyttää niin kauan, kunnes se ei ole enää lämmin. (Kun otat lavan pois vedestä, odota muutama sekunti ja kokeile, onko lapa lämmin - lapa jäähtyy viimeisimpänä sisäosistaan, joten nopea pintakokeilu heti vedestä ottamisen jälkeen saattaa antaa käyristäjälle vääränlaisen käsityksen.)

Vielä tiivistyksenä: Kokeile lämmittää lapaa hellan levyn päällä, mutta varo pitämästä sitä liian kauan/lähellä levyä tai liian nopeaa lavan kuumenemista, sillä se saattaa aiheuttaa lavan sulamista.
Flatulo Ergo Bovum

TheFatPipe

Post by TheFatPipe » 3.5.2010 14:59

Kiitos
TheFatPipe

Chillailija

Post by Chillailija » 3.5.2010 18:01

Itse olen huomannut sen että pysyvyys on lähes suoraan verrannollinen siihen, kuinkakauan jaksaa lapaa jäähdyttää pitäen sitä samassa asennossa. Itse yleensä käyristän hieman enemmän kuin haluan lopputuloksen olevan, jonka jälkeen laitan astian täyteen mahd. kylmää vettä. Pidän lapaa oikeassa asennossa kylmässä vedessä(kyllä, käsiä palelee). Kun ei yksinkertaisesti enää jaksa pitää, niin jätän lavan vielä noin tunniksi kylmään veteen, jolloin se on varmasti jäähtynyt. Lopputuloksen varmistan vielä sillä, että annan lavan levätä rauhassa vielä parituntia ennenkun testaan sitä.(arvaa vaatiiko kärsivällisyyttä?)

Tietenkin lavan materiaali vaikuttaa erittäin paljon.

Ja vielä se, että tallaaminen on varmin keino saada lavasta mukanvan lörppö.

striker

Post by striker » 3.5.2010 22:21

CBX wrote:Hei Mettäpöyröö,
Blaa blaa blaa...
Lämmitä se lapa hyvin sieltä kannasta ja sitten muulta matkalta kevyesti kuumailmapuhaltimella niin johan tulee peiliä.
Kun lämmitänyt sen kannan niin käännät vaan kädellä sen sitä kantaa.

miksukallio

Post by miksukallio » 4.12.2010 11:40

Mulla olis tässä Sininen Puren lapa, miten saisin siihen hyvän käyrän? :?:

didi

Post by didi » 12.11.2011 22:59

kädellä vaan vääntää ja hyvää tulee

Post Reply