Suojalasit

Times

Post by Times » 23.11.2004 16:34

Times wrote:En tiedä, mikä on vanhempien asenne tähän turvallisuuskysymykseen. Voi jopa olla, että harvalla isällä ja äidillä on tietoa tämänlaisesta suojavarustuksesta.
Satuin juttelemaan tänään yhden E-juniori-ikäisen pojan äidin kanssa. Otin esille tämän pelilasikysymyksen. Äidille laji on verrattain uusi tuttavuus eikä hän todella ollut edes kuullut laseista tai nähnyt kenelläkään pelaajalla tällaisia. Outoa kyllä hän tiesi erään hollantilaisjalkapalloilijan ja ymmärsi vihdoin minkälaisesta välineestä on kyse. Hän sanoi ottavansa asian puheeksi muiden vanhempien kanssa seuraavissa treeneissä. Hieno homma!
Don't Hassel The Hoff

TakatolppA

Post by TakatolppA » 23.11.2004 22:39

Voisi kaikki (ainakin kokeneemmat pelurit/valmentajat) antaa jonkinlaista alkutietoa junnujen vanhemmille. Koska niin kuin on todettu laji on vielä nuori ja monikaan vanhemmista ei edes tiedä "pelilasien" olemassa olosta.

Muistaakseni ainakin SB Vantaassa jokin poikien joukkue käyttää "pelilaseja".
Pallo takatolpalle!

^fatpipe^

Post by ^fatpipe^ » 24.11.2004 10:29

Times wrote:Itselleni sattui viime keväänä seuraava tapaus: laskin toisen polveni maahan maalin edessä peittääkseni laukauksen. Pallollinen vastustaja oli niin lähellä, että laukoessaan maila nousi hiukan liikaa ja osui minua suun kohdalle. Lavan kärki napsahti huuleeni, jonka seurauksena kulmahammas tuli läpi huulen alapuolelta. Maila olisi aivan hyvin voinut osua 5 senttiä ylemmäs ja kolahtaa silmään. Ei auttanut refleksit tässä tilanteessa.
Mulla on käynyt samalla tavalla kun Timesillä... Olin polvi maassa ja kappas, lapa silmäkulmassa....
#52#

make

Post by make » 26.11.2004 15:34

Juuri viime treeneissä oli silmä vamma lähellä, maalin edus tilanteessa pelaaja sai pallon silmän alle johon tuli haavauma, pari senttiä ylöspäin niin haavauma olis ollunna silmässä.

Gladiator

Post by Gladiator » 28.11.2004 15:07

En ole neljän vuoden aikana nähnyt kuin muutaman naisen pelaavan lasit päässä. Se, mistä tämä johtuu, en tiedä. Tyttöjunnujakin nähnyt vain muutaman nämä päässä. Miehet ja erityisesti pojat ovat tajunneet jutun, ja kokonaiset joukkueet jopa käyttävät niitä.

Henk.koht. omaan loistavan näön (ei ulko-! :P), ja harmittaisi suuresti jos näköni heikkenisi. Olen saanut kerran harkoissa pallosta silmään, oma moka, juoksin maalin takaa. Aristan kirkasta valoa tänäpäivänä aika paljon... Tiedän myös tapauksia, joissa on kiekosta saatu silmään, särkenyt suuresti sillä hetkellä, mutta ei vauroita. Meni muutama vuosi ja tyypistä on tullut melkein yhtä sokea kuin pöllö. Ennen tätä ei ole ollut minkäännäköisiä näköongelmia.

Lapsille pitäisi opettaa siis ihan alusta lähtien se lasien käyttö. Kyllä siihen tottuu, melkeinpä helposti. Miten muuten maalivahdit tottuisivat kypäriinsä? Tai miten yleisö seuraa verkotetuista katsomoista pelejä?

krunssila

Post by krunssila » 7.12.2004 12:24

Mikäli kuulette, näette tai koette silmävammoja, niin laittakaapa niitä tänne.

jryi

Post by jryi » 7.12.2004 15:51

Muutama vuosi sitten valmennettiin pikkuveljen kanssa juniorijoukkuetta, ja vapaalyönejä harjoitellessa pallo otti kivan kimmokkeen suoraan ylöspäin tärähtäen velipoikaa okulaariin. Näkö oli muutaman päivän aika kateissa ja silloin jännättiin josko se koskaan enää palaa.

Valmentajathan harvemmin laseja käyttävät, ja E-junnujen kanssa ei uskoisi pallon edes saavuttavan tuollaista vauhtia, joten tämä vahinko tuskin olisi ollut vältettävissä, mutta onpa tämäkin esimerkkinä siitä että niitä havereita sattuu. Ulkonäöstä huolehtivat voivat miettiä, onko suojalasi kentällä pahempi naisensaamiseste kuin lasisilmä kokopäiväisesti. Mutta siitä olen varma, että huipputasolla ei ilman syvyysnäköä pelata, joten asiaa voi miettiä myös siltä kantilta, mitkä ne tavoitteet lajissa ovat.

Joku vertasi suojalaseja siihen, että eihän sitä uskaltaisi bussissakaan kolarien takia matkustaa jos tälle suojalasilinjalle lähdetään. Niin sanottu väärä analogia: itse tiedän minkälaiset vaarat autoilussa on, siksi autossani on turvatyynyt ja käytän aina turvavyötä. Mutta en todellakaan jätä autoa kotiin vain koska joku jurpo vetää ensiliukkailla ylinopeutta metsään. Onnettomuuksia sattuu aina, on meistä itsestämme kiinni kuinka pyrimme minimoimaan onnettomuuksien seuraukset. Salibandya pelatessa voi saada pallon silmään, mutta suojalasien kanssa näkö säilyy varmemmin.

Itse en käyttäisi, ne on pöljän näköisiä...
Tuomarin tärkeimmät aseet ovat yllätys ja pelko. Ja punainen kortti.

Joni25

Post by Joni25 » 8.12.2004 19:35

On ne musta aika hyödylliset, ku se pallo tulee silmään siin voi käydä pahasti. Ite en käytä laseja.
"Ammu sinne maaliin, äläkä 5 metrii ohi!" sanoo ne jotka ei saa ees maalii kohti!

niiva

Post by niiva » 8.12.2004 19:52

Eilen harkoissa sattu tällänen tapaus...Sain syötön suoraan juoksuun ja jatkoin pallon kanssa laitaan kovalla(eli ei niin kovalla koska nyt kyseessä on minä) vauhdilla...Pakki tuli vastaan niiku pitääkin ja sen leuka kopsahti suoraan silmäkulmaan...Nyt on kulma vähän mustana...

Tää juttu ei oikeastaan liittynyt näihin laseihin eikä silmävammoihin, mutta päätin kertoa koska leuka tuli kuitenkin aika lähelle silmää...En kyllä usko että siitä mitään sen vakavempaa olisi seurannu vaikka leuka olisi tullut silmään...Ehkä musta silmä tai jotain vastaavaa...

~henkka~

Post by ~henkka~ » 9.12.2004 16:49

niiva wrote:Eilen harkoissa sattu tällänen tapaus...Sain syötön suoraan juoksuun ja jatkoin pallon kanssa laitaan kovalla(eli ei niin kovalla koska nyt kyseessä on minä) vauhdilla...Pakki tuli vastaan niiku pitääkin ja sen leuka kopsahti suoraan silmäkulmaan...Nyt on kulma vähän mustana...

Tää juttu ei oikeastaan liittynyt näihin laseihin eikä silmävammoihin, mutta päätin kertoa koska leuka tuli kuitenkin aika lähelle silmää...En kyllä usko että siitä mitään sen vakavempaa olisi seurannu vaikka leuka olisi tullut silmään...Ehkä musta silmä tai jotain vastaavaa...
Kui kovaa se leuka suhu osu?
Sillä aattelin vain ,että jos siul ois ollu lasit ja ne ois hajonnu siult ois puhennu silmä.Mutta eihän ne lasit kovin helposti säry
Omasta mielestä lasit ovat turhat haittaavat peliä eikä sitten kumminkaa kauheasti suojaa

niiva

Post by niiva » 9.12.2004 16:57

Siin tilanteessa ei kyllä ois lasit auttanu...Kyl se leuka tuli siihe silmäkulmaan sen verrn kovaa että vähäks aikaa vähän pimeni...Mut onneks siin ei ees enää oo mitää jälkee eikä siihen koske...

Harja

Post by Harja » 10.12.2004 03:27

No niin ja taas hetken aikaa sivusta seuranneena kommentoida tätä ketjua. On hyvä että lasi asia herättää keskustelua ja että asiaan otetaan voimakkaasti kantaa. Ainut harmillinen asia tuntuu olevan että useampia täällä kirjoittavia tuntevana huomaan että mitä enemmän ikää sen enemmän myönteistä palautetta laseista.

Olen siis tosiaan saanut pallon 3 kertaa silmään ja tohtorin tarkastuksissa käynyt asian tiimoilta. Nykyään käytän myös "normaaleja" laseja koska esim. koulussa / töissä en enään erota kalvolta / taululta lukea pientä tekstiä.

Käyttäkää hyvät ihmiset niitä laseja vaikka joku dorka sanoisi että näyttää tyhmältä. Aina voi vedota vaikka erääseen hollantilaiseen (olikohan hollannista kotoisin) jalkapalloilijaan joka näyttää oikeasti makeelta lasit päässä.

Sitten pyydettiin niitä juttuja kun on käynyt jotain. No viimeisin oli muutama päivä sen jälkeen kun olin saanut viimeisen kerran pallon silmään. Menin pelaamaan ja kulma tilanteessa kaverilla nenä kulmaan päin ja pallo edessään ja minä pakkinan takana. Lähdin kurkottamaan palloa mailalla kaverin ympäri ja samaan aikaan kaveri lähti kääntymään vastakkaiseen suuntaan jolloin hänen kyynerpää osui suoraan silmän alle n 1cm joka tarkoitta sitä että ennestään pirun kipeä silmä oli entistä pahempi. Sitten kun puhutaan tästä makeudesta niin ajatelkaa juniorit sitä että olin sitten koulussa / töissä 2 viikkoa mustalla silmällä ja voin syvällä rintaäänellä sanoa ettei sillä todellakaan saa naista!

Lasit olisi pelastanut, joten seuraavana liksapäivänä kauppaan hakemaan :idea:

Jäm Tiim

Post by Jäm Tiim » 10.12.2004 15:10

Harja wrote:Aina voi vedota vaikka erääseen hollantilaiseen (olikohan hollannista kotoisin) jalkapalloilijaan joka näyttää oikeasti makeelta lasit päässä.
Mun mielestä se näyttää ihan urpolta, että en siihen viitsisi ainakaan vedota...
My fake plants died because i did not pretend to water them

krunssila

Post by krunssila » 10.12.2004 16:18

Harja wrote:No niin ja taas hetken aikaa sivusta seuranneena kommentoida tätä ketjua. On hyvä että lasi asia herättää keskustelua ja että asiaan otetaan voimakkaasti kantaa. Ainut harmillinen asia tuntuu olevan että useampia täällä kirjoittavia tuntevana huomaan että mitä enemmän ikää sen enemmän myönteistä palautetta laseista.

Olen siis tosiaan saanut pallon 3 kertaa silmään ja tohtorin tarkastuksissa käynyt asian tiimoilta. Nykyään käytän myös "normaaleja" laseja koska esim. koulussa / töissä en enään erota kalvolta / taululta lukea pientä tekstiä.

Käyttäkää hyvät ihmiset niitä laseja vaikka joku dorka sanoisi että näyttää tyhmältä. Aina voi vedota vaikka erääseen hollantilaiseen (olikohan hollannista kotoisin) jalkapalloilijaan joka näyttää oikeasti makeelta lasit päässä.

Sitten pyydettiin niitä juttuja kun on käynyt jotain. No viimeisin oli muutama päivä sen jälkeen kun olin saanut viimeisen kerran pallon silmään. Menin pelaamaan ja kulma tilanteessa kaverilla nenä kulmaan päin ja pallo edessään ja minä pakkinan takana. Lähdin kurkottamaan palloa mailalla kaverin ympäri ja samaan aikaan kaveri lähti kääntymään vastakkaiseen suuntaan jolloin hänen kyynerpää osui suoraan silmän alle n 1cm joka tarkoitta sitä että ennestään pirun kipeä silmä oli entistä pahempi. Sitten kun puhutaan tästä makeudesta niin ajatelkaa juniorit sitä että olin sitten koulussa / töissä 2 viikkoa mustalla silmällä ja voin syvällä rintaäänellä sanoa ettei sillä todellakaan saa naista!

Lasit olisi pelastanut, joten seuraavana liksapäivänä kauppaan hakemaan :idea:

Harja: Käytät siis itse laseja. Voitko suositella jotain tiettyä merkkiä tai mallia? Mistä olet itse ostanut?

Harja

Post by Harja » 10.12.2004 16:46

Nyt tuli siis väärin ymmärrys käytän tavallisia silmälaseja. Ajattelin ihan peruslasit peleihin hommata jostain urheilu liikkeestä josta saa esim. Exel tuotteita. Vaikuttavat ihan päteviltä.

Post Reply