Suojalasit

Post Reply
zybosamuli2003

Suojalasit

Post by zybosamuli2003 » 18.11.2004 16:41

Onko kukaan kokeillut suojalaseja salibandyssä? Kokemuksia? Häiritsee varmaan vähän pelaamista?

Onko kellään tietoa, että löytyykö vahvuuksilla? (google ei löytänyt mitään urheilulaseista vahvuuksilla)

Edit: Otsikkoon yhdistetty kaksi muuta aihetta sivuavaa topicia. Tämän otsikon alla on nyt myös "suojalasit"-otsikko Juniorit-alueelta ja "Salibandy on vaarallinen laji: Suojalasit pakollisiksi!" Yleisestä keskustelusta. -Times

Makkari

Post by Makkari » 18.11.2004 17:22

Aika järjettömältä keksinnöltä tuntuu nuo lasit. Ei se pallo nyt kovin vaarallinen ole (älä sano mitään hifk32), ja hyvin harvoin ne mailat nousevat niin korkealle, ja vielä harvemmin rikkovat silmiä..
Urheilussa on riskejä, ei sille mitään voi.

Harja

Post by Harja » 18.11.2004 17:44

Makkari wrote:Aika järjettömältä keksinnöltä tuntuu nuo lasit. Ei se pallo nyt kovin vaarallinen ole (älä sano mitään hifk32), ja hyvin harvoin ne mailat nousevat niin korkealle, ja vielä harvemmin rikkovat silmiä..

Järjetön keksintö? Nyt taitaa pojilla karata mopo käsistä. Itse 3 kertaa saanut pallon lämäristä silmään ja voin sanoa että tekee todella höpöö!!!
Täytyy vaan kiitellä et HYKS:n silmä klinikalla ovat jaksaneet iltaisin ja joskus jopa koko yön katella mua!!!

Turvallisuuden pitäis olla aina ulkonäön edellä, valitettavasti näin ei ole! :?

Jäm Tiim

Post by Jäm Tiim » 18.11.2004 17:53

Harja wrote:
Makkari wrote:Aika järjettömältä keksinnöltä tuntuu nuo lasit. Ei se pallo nyt kovin vaarallinen ole (älä sano mitään hifk32), ja hyvin harvoin ne mailat nousevat niin korkealle, ja vielä harvemmin rikkovat silmiä..

Järjetön keksintö? Nyt taitaa pojilla karata mopo käsistä. Itse 3 kertaa saanut pallon lämäristä silmään ja voin sanoa että tekee todella höpöö!!!
Täytyy vaan kiitellä et HYKS:n silmä klinikalla ovat jaksaneet iltaisin ja joskus jopa koko yön katella mua!!!

Turvallisuuden pitäis olla aina ulkonäön edellä, valitettavasti näin ei ole! :?
Mutta silmäsi ovat kunnossa? Aivan. Jos ei salibandya ala harrastamaan siksi ettei halua ottaa "riskiä" niin saa jäädä harrastamatta minun puolestani. Jos ruvettaisiin tuolla logiikalla ajattelemaan niin jääkiekkoilijat pelaisivat haarniskoissa.

Salibandylla ei muutenkaan ole mikään "kovien poikien peli" maine ja, jos lasit tulisivat pakolliseksi niin harrastajien määrä laskisi varmasti. En ymmärrä miksi nuo todella nuoret pelaajat käyttävät laseja, kun heidän ikäiset eivät saa pallolla rikotuksi edes kananmunaa.

Minunkin mielestäni aika turha keksintö. Että, jos joku haluaa pitää niitä niin pitäköön minun puolestani mutta itse en niin tee. Jos pallo tulee päin niin laitan vaikka silmät kiinni.
My fake plants died because i did not pretend to water them

zybosamuli2003

Post by zybosamuli2003 » 18.11.2004 17:59

Muutama vuosikymmen sitten jääkiekossa maalivahdit pelasivat ilman kypäriä. Mailat ja miehet ovat tietysti kehittyneet, mutta hullunahan sinua pidettäisiin jos nykyään menisit kiekkoja torjumaan ilma kypärää. Ehkäpä salibandy mailat ja pelaajat ja pelin luonne ovat kehittyneet sen verran, että suojalasit saattaisivat olla nykypäivänä jopa ihan tarpeelliset? Muutamathan ovat ruenneet käyttämään liigassa varsinkin juuri tällä kaudella. Ja itse asiassa viimeksi kun kävin katsomassa liigapeliä, niin eräs pelaaja sai rytäkässä vekin silmäkulmaan. Silmävaurio ei siten ollut kaukana. Lasit olisivat estäneet varmasti vamman.

Uskon joka tapauksessa, että suojalasit tulevat tulevaisuudessa lisääntymään runsaasti.

Jäm Tiim

Post by Jäm Tiim » 18.11.2004 19:28

Ei sitä palloa enää paljon kovempaa tulla tulevaisuudessa laukomaan. Johonkinhan rajan on tultava. Esim. uimarithan uivat aina joka vuosi ennätyksiä mutta senkin on joskus tyssättävä. Sillä eihän ihminen voi sekunnissa uida 100m.

Eli en usko, että salibandymailoista voi enää saada enempää irti joten ei niille laseille ole tulevaisuudessa yhtään sen enempää käyttöä kuin nytkään.

make

Post by make » 18.11.2004 22:07

Jäm Tiim wrote:Ei sitä palloa enää paljon kovempaa tulla tulevaisuudessa laukomaan.
Ennen pidettiin hulluna ihmistä joka väitti että eräänä päivänä ihminen kävelee kuussa.

Silmä vaurioita on monenlaisia, ei välttämättä tarkoita sitä että kun pallo tulee silmään niin silmä tulee pallon mukana ulos päästä. Sillä hetkellä tilanne voi mennä muutamalla kirosanalla ohi mutta vaikutukset tulevat ilmi kuukausien jopa vuosien päästä, nopeutuvana näön heikkenemisenä tai muina vikoina.

sairaalassa itse töissä olevana ja kaiken näkösiä potilaita sivusta seuranneena olen hyvin tyytyväinen jos itsesuojeluvaisto heräisi useampaan pelaajaan ja laseja käytettäisiin, imago kärsii mut näkö voi sailyä.

Toisaalta onhan niitä ihan siistejäkin laseja tullut markkinoile mitä voi käyttää, tosin hinta on sen mukainen

^fatpipe^

Post by ^fatpipe^ » 18.11.2004 22:57

onhan siitä joku sokeutunut kun on saanut pallon silmäänsä, että onhan ne silleen turvalliset lasit... mut kuinka usein just silmään se pallo tulee...(?) useimmin se munille osuu ja se vasta kipeää tekee... :lol: ei mullakaan oo mitään välii pitääkö joku suojalaseja peleissä, mut ite en oo kattonu tarpeelliseksi...
#52#

Tepi74

Viime pelissä....

Post by Tepi74 » 18.11.2004 23:51

....huomasin kolmella Oilers pelaajalla suojalasit päässä.... :P

Tuskin ne haittaa pelaamista,mutta imagoa ehkäpä enempikin.Tiedä häntä.... :wink:
Oilers voittaa,muut voi sitä koittaa!!

Mielikki

lasit päähän!

Post by Mielikki » 19.11.2004 00:53

josbassa pelaa monta tyyppiä lasit päässä, eikä näytä vauhtia haittaavan.
silmään osunut pallo voi haitata tulevaisuudessa enemmän kuin ehkä ajattelee.
jengiläiselleni tuli pallo silmään ja se kyllä vaati aika pitkän paranemisen. no paranihan se, mutta tyyppi olisi mennyt parin vuoden päästä tästä näönkorjausleikkaukseen, niin sitä ei voitu tehdä!

Nipah

Post by Nipah » 19.11.2004 09:03

Itse en näe minkälaista vaaraa silmilleni pelatessa. Hyvähän laseja olisi käyttää mutta itse niitä tuskin käytän (paitsi jos ne tulevaisuudessa tulevat pakolliseksi) Kerran olen laseja testannut ja ainakin omaa pelaamistani ne haittasivat.
höntsä

Sabanaama

Post by Sabanaama » 19.11.2004 15:55

Oli muuten viime viikon perjantaina kun lapa hipo minun kulmakarvojani :wink:, Mutta on noi lasit aika turhat loppujen lopuks...

Times

Post by Times » 19.11.2004 16:35

^fatpipe^ wrote:mut kuinka usein just silmään se pallo tulee...(?)
Riittää kun se tulee kerran. Yksikin kerta voi olla lopullinen.

Tämän ketjun kommentit kuvaavat erinomaisesti nuorten asennetta. Eivät nuoret mieti elämän kaikkia vaaroja tai pohdi ratkaisujensa vaikutusta heidän tulevaisuuteen. Nuoret ovat luonnostaan rämäpäitä eikä turvallisuus kuulu sanavalikoimaan. Moniko nuori ymmärtää käyttää esimerkiksi lain vaatimaa pyöräilykypärää?

Pienimpiin junioreihin (vähintään G- ja F-junnuihin) olisi hyvä saada lasit pakollisiksi. Suuremmilla seuroilla lasit ovatkin hyvää vauhtia yleistyneet. Pienemmillä seuroilla lasien hankinta on vanhempien pussin varassa eikä kustannuksia yleensä nosteta turhaan. Ovatko lasit sitten oikea säästönkohde? Luulisi, että vanhemmat hankkisivat suojalasit lapsilleen mielellään! En tiedä, mikä on vanhempien asenne tähän turvallisuuskysymykseen. Voi jopa olla, että harvalla isällä ja äidillä on tietoa tämänlaisesta suojavarustuksesta.

Moni väittää lasien haittaavan pelaamista. Tähän en osaa sanoa mitään, koska en ole ikinä kokeillut niitä. Kaikkeen kuitenkin tottuu. Mitä nuorempana käyttö aloitetaan, sitä luontevammin niiden kanssa pelaa.

Eihän suojalaseilla naisia saada, mutta näkö säilyy. Tietää sitten minkälaisen naisen sinne vihille loppupeleissä vie.
Don't Hassel The Hoff

Jäm Tiim

Post by Jäm Tiim » 19.11.2004 16:58

No en nyt luonnehtisi itseäni rämäpääksi sen takia etten käytä suojalaseja salibandyssa. :D Vähän ristiriitainen juttu... Kun sen kuitenkin katsoo aika turhaksi mutta sitten voikin käydä niin ettei toisella silmällä katso enää mitään. Kyllä mä omiin reflekseihini luotan tässä asiassa.

Muutenkin, jos lasit olisivat pakolliset kaikilla niin salibandy saisi vielä "neidimmän" maineen. Tällähän ei pitäisi olla mitään väliä mutta yritä siinä nyt kavereille vakuuttaa, että on paljon rankempi laji kuin mitä luullaan lasit suojalasit päässä ettei muovinen pallo osu silmään.

Ennen, kun aloin salibandya harrastamaan pidin sitä itsekin vähän nössönä. Sitten, kun pääsee itse pelaamaan niin huomaa, että tässähän saa rymistellä oikein kunnolla.

Mutta kyllä moni saattaisi olla kiinnostumatta lajista.

-"Mennäänkö harrastaa sählyä?"
-"En mä oikein tiedä... Eikös se ole se laji missä pitää olla lasit päässä?" :D

Times

Post by Times » 19.11.2004 17:16

Jäm Tiim wrote:Kyllä mä omiin reflekseihini luotan tässä asiassa.
Omat reflekit eivät monesti riitä. Jos toinen pelaaja ei pysty kontrolloimaan mailaansa, se saattaa hyvinkin nousta pään tasolle napsahtaa silmään. Ainoastaan pallo ei ole se, joka saattaa aiheuttaa vaaratilanteita.

Reflekseistä puheen ollen. Kuinka moni pystyy väistämään 100 km/h viuhuvaa palloa, joka lauotaan parin metrin päästä?

Itselleni sattui viime keväänä seuraava tapaus: laskin toisen polveni maahan maalin edessä peittääkseni laukauksen. Pallollinen vastustaja oli niin lähellä, että laukoessaan maila nousi hiukan liikaa ja osui minua suun kohdalle. Lavan kärki napsahti huuleeni, jonka seurauksena kulmahammas tuli läpi huulen alapuolelta. Maila olisi aivan hyvin voinut osua 5 senttiä ylemmäs ja kolahtaa silmään. Ei auttanut refleksit tässä tilanteessa.
Don't Hassel The Hoff

Post Reply