Pelaajaporssi.Net - Salibandy.Org

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 945 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5 ... 63  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 11.8.2004 20:33 
Poissa

Nii, se oliskin vähän tyhmää jos sais olla vaan 100 tai 99cm pitkä maila.. Ja oon kans samaa mieltä, et jokaine pelatkoon sen pitusella mailalla, mikä itelle sopii. Se napamitta on vaa sellane.. nii.. no vaa sellane. :) Itse asiassa, käynpäs mittaamassa miten pitkä mailani on ja miten paljon yli navastani...

.. No maila oli n. 94cm pitkä. (Eikös se mitata siitä ennen lapaa, siis periaatteessa varren pituus?) Mutta se oli n. 15-16cm yli navastani!! (Kun laitoin sen ihan siihen jalkojen viereen pystyyn) Eikös tuo ole aika paljon? Mutta se tuntuu ihan hyvältä, esim. jos koitan ottaa alempaa mailasta kiinni niinkuin se olisi lyhyempi, niin ei se tunnu enää niin hyvältä. Hmm.. no, väliäkö tuolla, pääasia, että se tuntuu itestä hyvältä ja pelaaminen onnistuu. :)

Profiili  

Viestin otsikko: Jokainen pelaa tyylillään!
ViestiLähetetty: 13.8.2004 22:33 
Poissa

Mä pelasin 6 vuotta "tehdas mailalla", joka on sen pituinen kun se tehtaalla on tehty. Viime kauden alussa sain yhdeltä taitavalta pelaajalta (Pelannut liigassa ja tulevalla kaudella I-divisioonassa) vihjeen, että kannattaa lyhentää mailaa. Mm. peitto parantuu, kun ei pitkä varsi ota kroppaa vastaan. Pallo hallinta on myös "jaloissa" helpompaa ja kierto vedotkin paranevat. Vähän navan ylä puolelle yltävä maila antaa oikean tuen vedoille ja syötöille.. Oma pelini parani huomattavasti, kun lyhensin mailaa. taito tuli paljon esiin, vedot paranivat syöttöjen ohella. Tietenkin jokainen pelaa miten on oppinut, mutta suosittelen mailan lyhentemistä ehdottomasti! Vuosi on vierähtänyt ja kehitys on kovaa.. Taidot tulevat koko ajan esiin enemmän ja enemmän. Tiedän eräitä hyviä pelaajia, jotka ovat lyhentäneet mailansa navan kohdalle. Ja kyllähän ne varsinkin pistepörssissä erottuu mukavasti. Tilastojen merkeissä omalta osaltani tuli paras sijoitus, johon koskaan olen yltänyt. Suosittelen!

-Jamppa-

#17 - fighter divine on sufferance

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 14.8.2004 10:10 
Poissa

Kuin pitkä oot ja kuin pitkä maila?

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 14.8.2004 11:25 
Poissa

Kyllähän se niin on, että mailan lyhentämistä navan tietämille kannattaa kokeilla. Kaikki osa-alueet, jotka Jamppa viestissään ilmaisee paranevat huomattavasti. Täytyy kuitenkin muistaa että kaiken edellytyksenä on oikeanlainen peliasento, jalat hieman koukussa ja selkä suorempana.
Itse olen 180cm pitkä ja varteni mailassa on 92,5-93cm. Tietenkin kannattaa ottaa myös huomioon, kuinka syvälle varsi kiinnittyy lavan sisälle. Puolellakin sentillä voi olla yllättävän paljon vaikutusta omaan peliin, niin herää kysymys, että mitähän vaikutusta on 10cm sinne tänne.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 14.8.2004 12:42 
Poissa

Ei ole todellakaan sama asia vain kokeilla pitää hetkellisesti mailaa siltä pituudelta kuin olisi tarkoitettu, vaan varsi kannattaa todellakin katkaista. Ensiksi kannattaa kokeilla vaikka 2cm pitemmällä kuin oma napa, joka saattaa antaa hieman paremman tuen.
Silti 5-10cm yli alkaa olla jo niin paljon pitempi, että mailaa on jo hankala käsitellä. Nopeat pyörähdykset ja varsinkin suojaaminen helpottuu huomattavasti oikean mittaisella mailalla.
Monesti selän kipeytyminen, josta eräät pelaajat jaksavat jankuttaa, johtuu vain liian kyyrystä peliasennosta, jossa jalat pysyvät tikkusuorina ja vain selkä taipuu.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 14.8.2004 17:55 
Poissa
Ylläpito

Hmm.... Itse tuossa äsken mittaillessani huomasin, että jos mailan pituuteen lasketaan lapa mukaan (mailan siis ollessa suorassa), sehän voi tuoda jopa 10-15cm pituutta lisää (riippuen lavasta) kokopituuteen! Lisäksi huomasin, että kun mailavalmistaja ilmoittaa mailan pituuden, se yleensä ilmoittaa varren pituuden (tämän te jo varmaan tiesittekin).
Pitäisikö siis oikeaoppinen mittaus suorittaa koko mailan kanssa lapoineen kaikkineen, vai pelkästään varren pituus (mukaan lukien osa, joka uppoaa lapaan) verrattaessa mailan pituutta esim. napaan?!

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 14.8.2004 20:08 
Poissa

Kyllä mä kuitenkin uskon, että pituuteen otetaan mukaan koko maila (varsi+lapa), kun esim. verrataan navan korkeuteen.
Itse lyhensin toista mailaani äsken n.6 cm ja ainakin kodin parketilla tuntui paremmalta. Toinen asia on sitten miten veto lähtee, kun kotona ei ole sen verran tilaa että sen voisi testata.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 14.8.2004 21:22 
Poissa

Juu, se pituus mitataan lavan kanssa. Erillaiset lavat voivat vaikuttaa pituuteen myös yllättävän paljon. Esimerkiksi loivempi lapakulma voi lisätä korkeutta huomattavasti.
(Pituus mitataan siis, siten että maila pistetään pystysuoraan seisomaan lattiaa vasten.)

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 15.8.2004 10:59 
Poissa
Ylläpito

Kikka Kolmonen kirjoitti:
Juu, se pituus mitataan lavan kanssa. Erillaiset lavat voivat vaikuttaa pituuteen myös yllättävän paljon. Esimerkiksi loivempi lapakulma voi lisätä korkeutta huomattavasti.
(Pituus mitataan siis, siten että maila pistetään pystysuoraan seisomaan lattiaa vasten.)

Jeh, näin mäkin sen ajattelin...

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 15.8.2004 14:02 
Poissa

Jäm Tiim kirjoitti:
Mäkin oon miettiny että kun oon 170cm ja maila on 99cm ja mulle sopiva, niin kuinka vaikeata olisi olla 190cm pitkä ja pelata vain 99cm mailalla.
Hyvä että sitä sääntöä on muutettu. :thumbup:

Sulla on sitten aika pitkä maila. :D
Mutta mitä väliä...

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 15.8.2004 14:34 
Poissa

Statisti kirjoitti:
Jäm Tiim kirjoitti:
Mäkin oon miettiny että kun oon 170cm ja maila on 99cm ja mulle sopiva, niin kuinka vaikeata olisi olla 190cm pitkä ja pelata vain 99cm mailalla.
Hyvä että sitä sääntöä on muutettu. :thumbup:

Sulla on sitten aika pitkä maila. :D
Mutta mitä väliä...

Tiedän että mulla on pitkä maila. Ostin 99cm koska 90cm oli liian lyhyt enkä ole ehtinyt lyhentää sitä ja sitten jo totuin siihen. Pitäis ehkä lyhentää mutta en oikeen osaa noita hommia.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 15.8.2004 16:09 
Poissa
Ylläpito

"Mailan pituus
Salibandymailan varsi on myytäessä yleensä 95 cm pitkä. Tällainen maila on monelle peruskoulun alaluokkalaiselle liian pitkä. Vartta voi lyhentää irrottamalla se ja sahaamalla sitä rautasahalla joko ala- tai yläpäästä lyhemmäksi. Lyhentäminen alaosasta on helpompaa, koska silloin kädensijateippiä ei tarvitse irrottaa. Lapa irtoaa, kun ruuvaat ensin pois sitä kiinni pitävät ruuvit ja lämmität tyviosaa, kunnes liima sulaa ja varsi irtoaa. Seuraavassa taulukossa on ohjeellinen mailan pituustaulukko:

pelaaja 110 cm 120 cm 130 cm 140 cm 150 cm 160 cm
maila 80 cm 85 cm 90 cm 100 cm 105 cm 110 cm "

Tämmöinen ohje luki netissä, kun googlella vähän tutkiskelin...
Mistähän nämä tämmöiset tiedot on saatu....? :?

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 15.8.2004 17:53 
katselin samoja sivuja ja ne on koululiikunnan tietopankista, uskon että nuo mitat ja ohjeet on ihan liikunta alan ammattilaisilta tulleet kokemuksien perusteella. Joskus kun olin työn takia eräällä koululla niin katselin just sitä että noin eka-toka luokkalaiset pelas sählyä niin tuollanen täys mittanen maila näytti aika pitkältä.

http://edu.ouka.fi/~liikunta/pukuhuone/ ... tusivu.htm

Sivuilla näytti olevan aika paljon treeni juttuja jopa video clipeillä tuettuina, kannattaa tutustua

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 15.8.2004 19:06 
Poissa

mettäpöyröö kirjoitti:
Vartta voi lyhentää irrottamalla se ja sahaamalla sitä rautasahalla joko ala- tai yläpäästä lyhemmäksi. Lyhentäminen alaosasta on helpompaa, koska silloin kädensijateippiä ei tarvitse irrottaa.

Alapäästä lyhentäminen on toki helpompaa. Tällaiset ohjeet eivät tosiaan kelpaa muuhun kuin koululiikuntaan, sillä vartta ei saa lyhentää alapäästä. Tämä muistutukseksi kaiken varalta, ettei kukaan mene ajatuksissaan pilaamaan kallista mailaa!

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 15.8.2004 19:51 
Poissa

Times kirjoitti:
Alapäästä lyhentäminen on toki helpompaa.

Heh... Lauseet jotka irrotetaan asiayhteydestä ovat aina hauskoja. :lol:

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 945 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5 ... 63  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

MAINOS

Haluatko mainostaa tässä? Ota yhteyttä smuli(at)salibandy.org