Tramadol sans ordonnance cod http://pharmaciefr.org/priligy-30-mg/ médecins orthopédiques à virginia beach
Pelaajaporssi.Net - Salibandy.Org

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Mailan jäykkyys
ViestiLähetetty: 17.1.2016 00:18 
Poissa

Muutamassa viestiketjussa on asiaa sivuttu, mutta en ainakaan pikaisella vilkaisulla löytänyt ihan kokonaan asialle pyhitettyä keskustelua.

Pari kysymystä asiaan liittyen itselläni on ollut mietinnässä viime viikkojen aikana.

Mitä vaikutuksia mailan jäkkyydellä on esimerkiksi syöttöihin, laukauksiin tai pallonkäsittelyyn?

Mistä sen tietää, onko maila itselle liian jäykkä tai liian löysä? Vai täytyykö vaan kokeilla eri jäykkyyksillä olevia mailoja ja hakea se itselle parhaimman tuntuinen?

Kiitokset vastauksista jo näin etukäteen. Ja jatkakaa toki, jos on muutakin kyseiseen aiheeseen liittyvää mielessä.

Profiili  

Viestin otsikko: Re: Mailan jäykkyys
ViestiLähetetty: 17.1.2016 23:37 
Poissa

Mailan jäykkyys korostuu itselleni etenkin laukauksissa. Olen nykyisin tottunut 25-26 mm taipumaan ja pidän itselleni sitä parhaana kompromissina mailan monipuolista käyttöä ajatellen. Kanttailu ja rannelaukakset ovat lähtökohtaisesti itselleni tärkeimmät vetotavat. Olen tottunut painamaan vartta kohtuullisen paljon, jotta saisin aikaan painavia laukuksia. Tälläinen vetotyyli tekee vedon kestosta ehkä hieman pitkän ja pakottaa usein vedon lähtemään usein melkein paikaltaan (ainakin itselläni). Mokke kerkee usein näkemään vedon lähdön ja asettumaan vetoa varten. Tällöin ei vedon nopeudesta ole paljoakaan hyötyä kauempaa vedettäessä. Liikkeestä lähtevä veto on kuitenkin maalivahdin kannalta aina pahempi. Liian jäykkään varteen ei saa liikkeestä riittävästi ladattua energiaa, jotta vedon saisi lähtemään riittävän lujaa ja sopivan korkuisena. Liian jäykällä varrella käy usein niin että varteen ei saa riittävästi energiaa ja voima ei välity palloon asti. Liian löysällä varrella saa kyllä voimaa välitettyä, mutta sitten tuppaa sihti kärsimään. Itselläni tulee ladattua liikaa voimaa löysään varteen ja sitten vedon osoite on jossain 10 metrin säteellä maalista. Kontrollin puute on isoin miinus. Lämärillä en lähtis varren sopivaa jäykkyyttä vertailemaan, koska sille harvemmin on aikaa pelissä.

Pallon käsittelyssä en juuri huomaa onko varsi 23 vai 32 mm. Pallo aiheuttaa niin pienen vastuksen, ettei varsi juuri taivu sen vaikutuksesta. Suurempi tekijä on mailan painopiste.

Syötöissä pätee mielestäni samat säännöt kuin laukauksessakin. Itse käytän syöttäessä varren taipumaa apuna. Liian jäykkä varsi on vähän kolkko aiheuttaen jopa syöttöjen mahdollisen hidastumisen. Liian löysällä on vaikea syöttää lujempia syöttöjä tarkasti.

Parhaimmillaan varsi on mielestäni silloin, kun sillä saa kontrolloituja syöttöjä, voi vetää kierrosta tarkasti ja riittävän kovaa. Jos joutuu pysähtymään antaakseen tarpeeksi voimaa kanttiin voisin, melkein sanoa, että on liian jäykkä varsi kyseessä. Jos juoksusta kantti lähtee kontrolloimattomasti, niin silloin on liian löysä varsi. Nämä huomaa tekemällä riittävän monta toistoa putkeen. Itellä on elopainoa sellaiset 85 kg ja välillä 25-26 on ollut sopivin jäykkyys omalle pelityylille ja vedoille. Kaverilla on painoa 70 kg ja varsi on 23. Vetotyylit koostuvat lähinnä svenssoneista juoksusta ja kaveri saa hämmästyttävän hyvin kropan painon siirrettyä varteen vedossa, joten ei sopiva jäykkyys täysin ole kääntäen verrannollinen pelaajan painoon.
Ehkä tässä omat ajatukset pähkinän kuoressa.
:)

Profiili  

ViestiLähetetty: 18.1.2016 11:28 
Poissa

Mzj, minkä merkkisellä mailalla pelailet? Mikä lapa?

Profiili  

ViestiLähetetty: 18.1.2016 12:39 
Poissa

Kiitos mzj vastauksesta. Sellaista voisin vielä kysyä, että onko löysemmät varret painavampaa materiaalia kuin nuo jäykät? Olen nimittäin jostain kuullut sellaista, että ne olisi tehty painavemmasta materiaalista. Ja onko mailan painolla mitä vaikutusta mailan ominaisuuksiin? Olisi seuraavalle kaudelle tarkoitus palata pelikentille, niin sen takia kyselen.

Profiili  

ViestiLähetetty: 18.1.2016 22:05 
Poissa

Ite oon nyt päätynyt oxdogin fusion 25:seen ja lavaksi siihen NBC avoxin. MBC olis parempi lapa, mutta nykyisin tulee pelailtua niin paljon kitkaisilla kentillä, ettei polypropeeni luista tarpeeksi kentällä. Olen koittanut tota fat 24 vartta pariinkin otteeseen ja sen kohdalla olen todennut, että sen varsi on liian jäykkä itselle. Pitäisi löystyttää sitä ehkä jollakin...
Löysemmät varret on yleensä tehty halvemmistä materiaaleista, joiden mekaaniset ominaisuudet on heikompi kuin hiilikuidun ja epoksin, joita käytetään kaalliissa ja kevyissä varsissa. En oo aivan varma käytetäänkö halvemmissa varsissa hiilikuitua kanssa lujittavana materiaalina, vai onko se esimerkiksi lasikuitua tai jotain polymeeriä. On myös mahdollista, että hiilikuidun määrä suhteessa sideaineeseen on pienempi kuin noissa kevyissä varsissa, mikä selittäisi painon nousua. Jokatapauksessa niiden valmistaminen on varmasti paljon edullisempaa kuin kalliiden ja keveiden.

Komposiitista tehtyjä 24 varsiakin näkee silloin tällöin ja nämä ovat usein melko painavia. Jotta saisi riittävän hyvän kestävyyden, painon ja jäykkyyden täytyy tehdä kompromissi johonkin suuntaan. Noista kolmesta voi oikeastaan valita vaan kaksi vartta valmistettaessa, ei kaikkia kolmea. Tämän takia en edes haluaisi ostaa tuota uutta fatpipe raw conceptia, koska sen keveys on selvästi varren kestävyydestä pois. Ja sen lisäksi vielä se maksaakin ihan pirun paljon.. :D

Raskas maila on kestävä ja yleensä jäykkä. Mailankäsittely tuosta kärsii eniten omakohtaisten kokemusten mukaan. Toki mailankäsittelyyn vaikuttaa myös miten paino on sijoittunut. Jos mailan painopisten on lähellä tuppipäätä, tekee se mailankäsittelystä helpompaa. Oxdogin mailoissa oleva tuppipään paino tähtää juuri tähän ominaisuuteen. Mailan kokonaispaino nousee, mutta pallon käsittely on mukavampaa. Tätä efektiä voi demonstroida esimerkiksi, kun ajatellaan tavallista onkivapaa ja verrataan käsiteltävyyttä otettaessa sen eri päistä kiinni.

Ongelmaksi tuon painon kanssa tulee se, että vaikka mailan lapapää on kevyemmän tuntuinen, niin käsien täytyy kuitenkin käytettäessä siirtää mailan painon verran joka liikkessä, joka johtaa käsien väsymiseen nopeammin. Tämän yleensä huomaa reenien tai pelien lopussa. Tai ainakin itse huomaan. Moni liigapelaaja ottaakin tuon ylimääräisen painon pois. Itse olen sen myös ottanut. Tällöin painopiste siirtyy mailan lapapäähän päin. Kukin tykkää eri tuntumasta, mutta itse pidän siitä, että maila on suhteellisen tasapainoisen tuntuinen joka tilanteessa.

Profiili  

ViestiLähetetty: 12.2.2016 23:41 
Poissa

29 varrella on helpompi syöttää ja vastaanottaa syöttöjä.Sitten taas veto ei lähde niin lujaa ja nopeasti kuin jäykemmällä varrella. Itse myös häviän kaikki aloitukset liian löysällä varrella kun maila antaa vääntötilanteessa liikaa periksi.

Profiili  

ViestiLähetetty: 18.3.2016 10:43 
Poissa

mzj kirjoitti:
Mailan jäykkyys korostuu itselleni etenkin laukauksissa. Olen nykyisin tottunut 25-26 mm taipumaan ja pidän itselleni sitä parhaana kompromissina mailan monipuolista käyttöä ajatellen. Kanttailu ja rannelaukakset ovat lähtökohtaisesti itselleni tärkeimmät vetotavat. Olen tottunut painamaan vartta kohtuullisen paljon, jotta saisin aikaan painavia laukuksia. Tälläinen vetotyyli tekee vedon kestosta ehkä hieman pitkän ja pakottaa usein vedon lähtemään usein melkein paikaltaan (ainakin itselläni). Mokke kerkee usein näkemään vedon lähdön ja asettumaan vetoa varten. Tällöin ei vedon nopeudesta ole paljoakaan hyötyä kauempaa vedettäessä. Liikkeestä lähtevä veto on kuitenkin maalivahdin kannalta aina pahempi. Liian jäykkään varteen ei saa liikkeestä riittävästi ladattua energiaa, jotta vedon saisi lähtemään riittävän lujaa ja sopivan korkuisena. Liian jäykällä varrella käy usein niin että varteen ei saa riittävästi energiaa ja voima ei välity palloon asti. Liian löysällä varrella saa kyllä voimaa välitettyä, mutta sitten tuppaa sihti kärsimään. Itselläni tulee ladattua liikaa voimaa löysään varteen ja sitten vedon osoite on jossain 10 metrin säteellä maalista. Kontrollin puute on isoin miinus. Lämärillä en lähtis varren sopivaa jäykkyyttä vertailemaan, koska sille harvemmin on aikaa pelissä.

Pallon käsittelyssä en juuri huomaa onko varsi 23 vai 32 mm. Pallo aiheuttaa niin pienen vastuksen, ettei varsi juuri taivu sen vaikutuksesta. Suurempi tekijä on mailan painopiste.

Syötöissä pätee mielestäni samat säännöt kuin laukauksessakin. Itse käytän syöttäessä varren taipumaa apuna. Liian jäykkä varsi on vähän kolkko aiheuttaen jopa syöttöjen mahdollisen hidastumisen. Liian löysällä on vaikea syöttää lujempia syöttöjä tarkasti.

Parhaimmillaan varsi on mielestäni silloin, kun sillä saa kontrolloituja syöttöjä, voi vetää kierrosta tarkasti ja riittävän kovaa. Jos joutuu pysähtymään antaakseen tarpeeksi voimaa kanttiin voisin, melkein sanoa, että on liian jäykkä varsi kyseessä. Jos juoksusta kantti lähtee kontrolloimattomasti, niin silloin on liian löysä varsi. Nämä huomaa tekemällä riittävän monta toistoa putkeen. Itellä on elopainoa sellaiset 85 kg ja välillä 25-26 on ollut sopivin jäykkyys omalle pelityylille ja vedoille. Kaverilla on painoa 70 kg ja varsi on 23. Vetotyylit koostuvat lähinnä svenssoneista juoksusta ja kaveri saa hämmästyttävän hyvin kropan painon siirrettyä varteen vedossa, joten ei sopiva jäykkyys täysin ole kääntäen verrannollinen pelaajan painoon.
Ehkä tässä omat ajatukset pähkinän kuoressa.
:)

^Tuosta inspiroituneena vaihdoin vanhemman varren käyttöön ja ainakin kuvittelen saaneeni vedot lähtemään vähän paremmin. Varresta ainakin saa hyvin voimaa mukaan tai sitten en vain ennen ole kiinnittänyt siihen niin paljoa huomiota :shrug:. Vasta painona sitten olen pistänyt yhden avaus syötön kattoon, ihan oikeasti se siis osui hallin kattoon kun kiireessä koitin avata laidasta vastustajan maalille ettei tämä vain ollut metafora :D ja eilen sitten koitin rystyltä pudottaa pakille palloa, mutta varsi taipui ja luulin jo, että se oli poikki kun antoi niin periksi, mutta ehei! Varsi vaan taipui ja syöttö lähti pomppien kohti pakkia, niin aloin sitten vähän epäilemään josko se sittenkin on vähän liian löysä varsi minulle? :D

Profiili  

ViestiLähetetty: 14.4.2017 17:18 
Poissa

Osaisko joku sanoa onko 2.6 flexinen maila liian jäykkä laiturille joka ampuu paljon varsinkin rannelaukauksia ja pikku kantteja?Pituutta löytyy n.180 cm ja painoa n.70kg.

Profiili  

ViestiLähetetty: 14.4.2017 22:29 
Poissa

ei pitäisi olla, itellä lähes sama kokoluokka ja vaihdoin äskettäin 2.6 jäykkyyksiseen mailaan.

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia

MAINOS

Haluatko mainostaa tässä? Ota yhteyttä smuli(at)salibandy.org