Ovaali vai pyöreä? Kummalla pelailette?

Post Reply
Dajeppu

Ovaali vai pyöreä? Kummalla pelailette?

Post by Dajeppu » 10.9.2014 16:05

Ostin tossa just uuden mailan (G-series 27 101cm Jab) ja vaihdoin siihen vanhan kunnon Wizin kun tuo Jab ei oikeen iskenyt. Nyt vielä aattelin vaihtaa kuluneen gripin uuteen. Grippiä vaihtaessa tulee esille tämä ikuisuuskysymys: jättääkkö ovaalit vai ei?

Molemmilla on tullu ite pelailtua mutta en silti osaa sanoa kumpaakaan paremmaksi tai huonommaksi. Molemmissa on etunsa ja haittansa. Joten kummalla te pelaatte ja hyöty/haittapuolet näistä kahdesta?

mettäpöyröö
Ylläpito

Re: Ovaali vai pyöreä? Kummalla pelailette?

Post by mettäpöyröö » 11.9.2014 12:08

Taitaa olla puhtaasti tottumiskysymys. Itse olen kokeillut aina välillä pelata myös sekä ovaaleilla että ilman, mutta lukeudun kuitenkin nykyään ovaalia otepintaa kannattavien joukkoon. Sen järkiperäisempää perustelua minulla ei mieltymykselleni ole, kuin että se nyt vaan tuntuu omaan käteeni paremmalta ja jämäkämmältä. Ja se perinteinen "ei pyöri maila kädessä".

Ymmärtääkseni toisaalta esim. lajin edelläkävijämaassa, rakkaassa naapurissamme Ruotsissa, on vaikeaa löytää kaupoista ovaaleja varsia tai ovaalipaloja. Siellä valtaosa pelaajista tuntuu pelaavan ihan vaan pyöreällä varrella, ja hataran muistikuvani mukaan jokin mailavalmistaja taitaakin tehdä mailoistaan Suomen markkinoille "Suomi-versioita", joissa on ovaalit, ja Ruotsin markkinoille "Ruotsi-versioita", jossa ei ole ovaaleja. (Joku paremmin asiaan vihkiytynyt korjatkoon tai vahvistakoot väitteitäni?) Toisaalta siis jos n+1-kertaiset maailmanmestarit kansakuntansa voimin liputtavat ovaalittomien varsien puolesta, niin mikä minä yksi pieni mettäpöyröö olen väittämään vastaan ovaalien eduista. :mrgreen:

Vaan summa summarum: taitaa olla puhtaasti tottumiskysymys.
Flatulo Ergo Bovum

Salibändi

Post by Salibändi » 11.9.2014 19:18

Dajeppu wrote:Ostin tossa just uuden mailan (G-series 27 101cm Jab) ja vaihdoin siihen vanhan kunnon Wizin kun tuo Jab ei oikeen iskenyt. Nyt vielä aattelin vaihtaa kuluneen gripin uuteen. Grippiä vaihtaessa tulee esille tämä ikuisuuskysymys: jättääkkö ovaalit vai ei?

Molemmilla on tullu ite pelailtua mutta en silti osaa sanoa kumpaakaan paremmaksi tai huonommaksi. Molemmissa on etunsa ja haittansa. Joten kummalla te pelaatte ja hyöty/haittapuolet näistä kahdesta?
Alat pelaa pyöreellä kun ne ovaalinauhat lähtee kumminkin siitä varresta kun vaihdat gripin :lol:

Dajeppu

Post by Dajeppu » 12.9.2014 23:05

Salibändi wrote:
Dajeppu wrote:Ostin tossa just uuden mailan (G-series 27 101cm Jab) ja vaihdoin siihen vanhan kunnon Wizin kun tuo Jab ei oikeen iskenyt. Nyt vielä aattelin vaihtaa kuluneen gripin uuteen. Grippiä vaihtaessa tulee esille tämä ikuisuuskysymys: jättääkkö ovaalit vai ei?

Alat pelaa pyöreellä kun ne ovaalinauhat lähtee kumminkin siitä varresta kun vaihdat gripin :lol:
Sain otettua gripin pois ilman että ovaalit lähti palasina gripin mukana :D taidan silti repäistä ne pois ja laittaa vaikka säilöön jos mieleni muutan tai jos edes saan niitä nätisti kuorittua.

Dajeppu

Post by Dajeppu » 12.9.2014 23:08

mettäpöyröö wrote:Ymmärtääkseni toisaalta esim. lajin edelläkävijämaassa, rakkaassa naapurissamme Ruotsissa, on vaikeaa löytää kaupoista ovaaleja varsia tai ovaalipaloja.
Myydäänkö Suomessa näitä ovaalipaloja erikseen? Itse aina välillä metsästänyt niitä mutta ei ole omalle kohdalle sattunut ainakaan vielä.

svituro

Post by svituro » 13.9.2014 12:44

Leikkaa suikaleista vanhaa grippiä ne palat, on ihan yhtä hyvät ;) kyllä Sportiassa on ollu ainakin Unihocin paloja. Samalla rahalla saa grippiäkin kivan pätkän josta tulee moninkertainen määrä "ovaalinauhaa". Halvempaakin matskua voi keksiä, eihän sen oo paljo väliä mitä se on. Ite käyttelen vaan yläkädelle ovaalia, helpottaa tätäkin :P

mettäpöyröö
Ylläpito

Post by mettäpöyröö » 13.9.2014 16:01

Dajeppu wrote: Myydäänkö Suomessa näitä ovaalipaloja erikseen? Itse aina välillä metsästänyt niitä mutta ei ole omalle kohdalle sattunut ainakaan vielä.
Myydään. Ei niitä tosiaan ihan joka tavarataloista löydy, mutta itselleni on osunut vastaan sekä Fat Pipen että Unihocin ovaalipaloja.

Mutta kuten sviturokin mainitsi, on omien ovaalipalojen askarteleminen esimerkiksi vanhasta gripistä tai vaikka pelkästä eristysteipistä helppoa. Itse askartelemalla pystyy myös enemmän vaikuttamaan ovaalin muotoon (leveys, paksuus, pituus), joten varren otepinnan saa samalla tuunattua paremmin omaan käteen sopivaksi.
Flatulo Ergo Bovum

mzj

Post by mzj » 14.9.2014 17:44

Eräs tuttu oli väkertänyt ikkunan tiivistenauhasta ovaalit varteensa. Ainakin niiden asennus oli kuulema helppoa ja lopputulos vissiin ihan ok. :)

Floorball96

Post by Floorball96 » 14.9.2014 19:02

Täälläkin kokeiltu ikkunatiivisteistä tehtyjä ovaaleita ja toimivaksi nekin ovat osoittautuneet kunhan tiivisteen paksuudesta riippuen laittaa suosiolla 2-3 kerrosta. :)
Samaten vanhoista gripeistä leikkelemällä saa hyvät ovaalit tehtyä, jääkiekkoerkasta pyörittelemällä jonkinmoiset.
Tuota pelkälle yläkädelle ovaalin laittamista suosittelen myös kokeilemaan. :thumbup:

Ja vastaten itse otsikon kysymykseen: sekä-että
Myynnissä kaikenlaista salibandytavaraa.

Hippo04

Post by Hippo04 » 29.9.2014 09:30

Pelaisin pyöreällä, mutta täällä kun ei tahdo saada kaupasta kuin ovaalia joten siihen olen sitten totuttautunut.

valedonis

Post by valedonis » 12.5.2016 18:20

Voisko joku tarkemmin kertoa miten gripistä askarrellaan ovaalit :D ?

WideCoast

Post by WideCoast » 14.5.2016 17:52

valedonis wrote:Voisko joku tarkemmin kertoa miten gripistä askarrellaan ovaalit :D ?
Jos nyt ymmärsin oikein niin, ite vedin joskus eristenauhaa varteen ja grippi päälle, niin ei kai siinä muuta kuin halkaiset sen kahtia pituus suunnassa jonkun matkaan, leikkaat poikki leveyssuunnassa ja toiselle puolelle vartta toinen pätkä ja toiselle toinen? :D Näin siis kuvittelisin, en gripin avulla ole koskaan tehnyt sitä.

FatPipe28

Post by FatPipe28 » 28.10.2016 01:23

Pyöriä varsi ja kaks grippiä päällekkäin...

Post Reply